Pierwszy HH-139A trafił do Włoskich Sił Powietrznych [wideo]

W Dzień Kobiet SP Italii (Aeronautica Militare Italiana) wzbogaciły się o pierwszy śmigłowiec HH-139A. Wojskową, poszukiwawczo-ratowniczą wersję cywilnego modelu AW139, którego kadłuby produkują zakłady PZL-Świdnik S.A., własność koncernu AgustaWestland.

Pierwszy HH-139A trafił do Włoskich Sił Powietrznych [wideo] 1fot. AgustaWestland
Adam Maciejewski

W Dzień Kobiet SP Italii (Aeronautica Militare Italiana) wzbogaciły się o pierwszy śmigłowiec HH-139A. Wojskową, poszukiwawczo-ratowniczą wersję cywilnego modelu AW139, którego kadłuby produkują zakłady PZL-Świdnik S.A., własność koncernu AgustaWestland.

A Pisignano atterrano i nuovi elicotteri HH 139A

Dostarczona maszyna jest 1 z 10, pozostałe będą do niej sukcesywnie dołączać w przeciągu tego roku. Uroczystość odbyła się w bazie Cervia-San Georgio.

Pierwszy HH-139A trafił do Włoskich Sił Powietrznych [wideo] 2
fot. AgustaWestland

Śmigłowiec HH-139A to modyfikacja cywilnego modelu AW139. AgustaWestland oznacza ten model, jako AW139M, gdzie M pochodzi od przymiotnika military (jeżeli posługiwać się angielskim). HH-139A to oznaczenie użytkownika, czyli Aeronautica Militare Italiana (AMI).

Pierwszy HH-139A trafił do Włoskich Sił Powietrznych [wideo] 3
fot. AgustaWestland

Rzut oka na HH-139A pozwala szybko wyłapać modyfikacje tej wersji. W większym nosie zamontowano elektrooptyczną głowicę obserwacyjną. Jej wyposażenie (cyfrowa kamera dzienna, termowizor, dalmierz laserowy) nie tylko ułatwia lot w trudnych warunkach, ale także szybką lokalizację ludzi w wodzie i na lądzie. Z lewej strony kadłuba widzimy zdalnie sterowany reflektor, z prawej wyciągarkę. Charakterystyczne są 2 wypukłe, boczne owiewki. Ułatwiają one obserwację otoczenia (np. powierzchni morza) z wnętrza kadłuba. Biorąc pod uwagę, że HH-139A to maszyna wojskowa w ich miejscu mogą być stanowiska strzelców pokładowych z karabinami maszynowymi.

Presentazione elicottero HH-139, 15° Stormo - Ravenna24ore

HH-139A to nie tylko typowa maszyna poszukiwawczo-ratownicza. W AMI będzie wypełniać misje CSAR (ang. Combat Search And Rescue), czyli ratownictwa bojowego. Typowa misja to odszukanie i ewakuacja pilota zestrzelonego za liną wroga. Dlatego kadłub HH-139A jest dodatkowo wzmocniony (w przypadku twardego przyziemienia), chowane podwozie o dłuższym skoku jest także wzmocnione. Po kadłubie rozsiane są czujniki systemów walki radioelektronicznej (WRE). Ostrzegają one przed opromieniowaniem śmigłowca wiązką laserową, radiolokacyjną, a także wykrywają odpalone w jego kierunku pociski rakietowe.

HH3F Helicopter Water Landing at Jesolo Air Extreme 2011 Air Show Italy

Ciężki śmigłowiec HH-3F Pelican (licencyjna wersja Sikorsky S-61R) pokazuje swoje zdolności amfibijne. HH-139A rozpoczął generacyjną zmianę warty we włoskich siłach zbrojnych w kategorii śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych. HH-3F to maszyna dalekiego zasięgu, ostatecznie zastąpi ją HH-101 CAESAR, wariant CSAR AW101. HH-139A może lądować na wodzie przy użyciu 4 pneumatycznych pływaków (jasnoszare powierzchnie na kadłubie). W odstawkę pójdą też leciwe HH-212, odmiana maszyn Agusta-Bell AB 212 (produkowane we Włoszech licencyjne Bell UH-1N Twin Huey). Ciekawostką w przypadku HH-139A jest fakt ich tymczasowej eksploatacji. Docelowo zastąpi je wariant większego AW149, według planów dostępnych od 2013. Wtedy pewnie HH-139A wystawione zostaną na sprzedaż.

Pierwszy HH-139A trafił do Włoskich Sił Powietrznych [wideo] 4
fot. AgustaWestland

Na zdjęciu patrolowo-ratowniczy wariant AW139 w barwach Guardia di Finanza, zbrojnego ramienia włoskiego fiskusa. Niewojskowe wersje AW139 są konstrukcyjnie zbliżone do AW139M, niuanse tkwią w wyposażeniu specjalistycznym, jak np. systemy łączności i wymiany danych.

Agusta Westland AW-139 Salvamento Marítimo rescue display - Festa al Cel Barcelona Airshow 2010

Pokaz możliwości poszukiwawczo-ratowniczego AW139 w barwach hiszpańskiej Salvamento Marítimo (hiszp. Sociedad de Salvamento y Seguridad Marítima, agencja bezpieczeństwa żeglugi morskiej). Zalety dwusilnikowego AW139 to m.in. obszerna kabina ładunkowa, maksymalna prędkość przelotowa 306km/godz., zasięg z dodatkowymi zbiornikami 1060 km, możliwość bezpiecznego lotu na jednym silniku. Nic dziwnego, że AgustaWestland sprzedał już ponad 600 maszyn do 50 krajów, dla odbiorców wojskowych i cywilnych. Korzysta na tym też PZL-Świdnik. Największym rynkowym konkurentem będzie europejsko-chiński EC175.

Źródło: AgustaWestland

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟