Prezentacja prototypu nEUROna [wideo]
W piątek, w zakładach Dassault Aviation we francuskim Istres odbyła się oficjalna prezentacja prototypu bojowego, odrzutowego bezzałogowca nEUROn. Jest to uwieńczenie wieloletniej współpracy kilku europejskich krajów.
21.01.2012 | aktual.: 11.03.2022 08:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W piątek, w zakładach Dassault Aviation we francuskim Istres odbyła się oficjalna prezentacja prototypu bojowego, odrzutowego bezzałogowca nEUROn. Jest to uwieńczenie wieloletniej współpracy kilku europejskich krajów.
Do tej pory nEUROn istniał głównie w formie pełnowymiarowych makiet oraz wizualizacji. Choć trzeba pamiętać, że rok 2011 przynosił informacje o kolejnych ukończonych fazach rozwoju tego bsl. Ich logiczną konsekwencją był wczorajszy pokaz.
Z tego powodu kształt płatowca nie zaskakuje. Zanim odsłonięto nEUROna, Charles Edelstenne – prezes Dassault Aviation – w okolicznościowym przemówieniu podsumował przebieg programu i podkreślił jego międzynarodowy charakter oraz wyraził nadzieję, że rządy państw zaangażowanych w program wykażą dalsze wsparcie dla projektu. Potem zaprezentowano maszynę. Interesującym akcentem był pokaz uzbrojenia. Z jednej z wewnętrznych komór wysunął się pylon z podczepioną kierowaną laserowo bombą GBU-12 Paveway II o masie nominalnej 227 kg.
Oblot nEURONa zaplanowano w połowie tego roku. Wcześniej muszą zostać zakończone testy napędu, czyli turbowentylatorowego silnika Adour Mk 951. Jest to wynik współpracy pomiędzy brytyjskim Rolls-Royce’em i francuską firmą Turbomeca. Zarazem jest to bodaj jedyny akcent brytyjskiego przemysłu w programie nEUROn. Wielka Brytania rozwija samodzielnie analogiczną konstrukcję, czyli bsl BAE Systems Taranis. Jego prototyp, mimo, że ujawniony jeszcze w 2010, wciąż nie wzbił się w powietrze.
Sylwetka nEURONa jest dość typowa dla maszyn tej klasy. Jeden silnik bez dopalacza daje wysoką prędkość poddźwiękową, do tego centralny wlot powietrza w części grzbietowej kadłuba i meandryczny kanał wlotowy maskujący wentylatory sprężarki dla obniżenia SPO. Z tych samych powodów kadłub jest maksymalnie spłaszczony, a uzbrojenie przenoszone w komorach.
UCAV nEUROn Fuselage Rollout SAAB
Niemal równo rok temu zakłady Saab Aeronautics w szwedzkim Linköping przekazały pierwszy centralny element kadłuba partnerom z Dassault.
Następnie w zakładach w Istres rozpoczęły się dalsze etapy montażu, obejmujące instalację różnych pokładowych agregatów i oczywiście skrzydeł.
Dassault LOGIDUC & nEUROn (stealth UCAV) concept & design
Międzynarodowy program nEUROn czerpie przede wszystkim z francuskich doświadczeń z prac i testów nad pomniejszonymi analogami odrzutowych bezzałogowców, czyli projektami AVE-D Petit Duc (z 2000 r.) i AVE-C Moyen Duc (2004 r.). Były to kolejne etapy programu Dassault LOGIDUC (francuski akronim oznaczający projekt rozwoju bojowego bsl). Jego ostatnia i docelowa faza, AVE Grand Duc, zmaterializowała się w postaci nEUROna. Jednak sprowadzenie jego rozwoju do dominacji Francji byłoby błędnym uproszczeniem. W pracach nad nEUROem uczestniczą także: Alenia Aermacchi (Włochy), EADS-CASA (Hiszpania), HAI (Grecja), RUAG (Szwajcaria), czy wspomniany już Saab. Warto dodać, że właśnie Saab też ma na koncie prace nad analogicznym projektami, czyli bsl-ami SHARK i FILUR. Kapitał tych prac wniósł do programu nEUROn.
NEUROn to chyba obecnie jeden z najciekawszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie europejskich projektów lotniczych. Będzie chyba pierwszym odrzutowym, uzbrojonym bsl o cechach ‘stealth’ powstałym poza USA. W przyszłości wesprze działania takich myśliwców, jak Rafale, Gripen, czy EF Typhoon. Na pewno nEUROn będzie jeszcze nie raz tematem wpisów.
Materiały Dassault Aviation