Rolls-Royce testuje przełomowy silnik. UltraFan zmieni zasady gry

Prototyp silnika odrzutowego UltraFan
Prototyp silnika odrzutowego UltraFan
Źródło zdjęć: © Rolls-Royce
Mateusz Tomiczek

20.05.2023 18:07, aktual.: 21.05.2023 19:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwsze testy w zakładach Rolls-Royce'a w Derby zakończył silnik UltraFan, czyli przełomowy, bardziej ekologiczny i cichszy silnik odrzutowy zasilany zrównoważonym paliwem. Firma chwali się, że ta technologia jest wydajniejsza od wszystkiego, co zostało przez nich wyprodukowane kiedykolwiek wcześniej.

Kierownictwo firmy zapewniło, że nowa technologia zapewnia 10 proc. poprawy wydajności w stosunku do najwydajniejszego jak dotąd dużego silnika lotniczego na świecie, czyli Trent XWB. Podkreślają też, że technologia przyczyni się do niwelacji zanieczyszczenia hałasem w pobliżu lotnisk i na często uczęszczanych trasach lotniczych. Rolls-Royce odważnie podaje, że pomyślne testy ich silnika oznaczają, że branża lotnicza jest o krok bliżej osiągnięcia celu lotu o zerowej emisyjności netto do 2050 roku.

Demonstracja UltraFAn

Dyrektor naczelny Rolls-Royce'a, Tufan Erginbilgic oznajmił, że nowa technologia pomoże udoskonalić zarówno obecne silniki, jak i produkowane w przyszłości - "Jesteśmy świadkami tworzenia się historii. Skokowej zmiany w poprawie wydajności silnika"

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Testy demonstracyjnego silnika odbyły się w obiekcie Testbec 80 w Sinfin. Urządzenie było w 100 proc. zasilane zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Jest to ekologiczne paliwo, które produkowane jest między innymi z biomasy, rzepaku lub zużytego oleju kuchennego. Według naukowców zachowuje się ono w zupełności tak, jak jego konwencjonalny odpowiednik i nie trzeba specjalnie przystosowywać do niego silników ani infrastruktury lotniska.

Ekologiczne lotnictwo w przyszłości

Projekt UltraFan miał poparcie rządu Wielkiej Brytanii i łącznie powstaje już od prawie dwóch dekad. Jego publiczna prezentacja miała miejsce w 2014 roku, lecz dopiero teraz zdecydowano się na pierwsze jawne testy.

Brytyjski Sekretarz ds. Biznesu i Handlu, Kemi Badenoch powiedział: "Ta najnowocześniejsza technologia pomoże w przejściu do bardziej ekologicznej przyszłości lotnictwa, jednocześnie przyciągając dalsze inwestycje w brytyjski przemysł lotniczy i kosmiczny".

Mateusz Tomiczek, dziennikarz Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)