Rolls-Royce testuje przełomowy silnik. UltraFan zmieni zasady gry

Pierwsze testy w zakładach Rolls-Royce'a w Derby zakończył silnik UltraFan, czyli przełomowy, bardziej ekologiczny i cichszy silnik odrzutowy zasilany zrównoważonym paliwem. Firma chwali się, że ta technologia jest wydajniejsza od wszystkiego, co zostało przez nich wyprodukowane kiedykolwiek wcześniej.

Prototyp silnika odrzutowego UltraFanPrototyp silnika odrzutowego UltraFan
Źródło zdjęć: © Rolls-Royce
Mateusz Tomiczek

Kierownictwo firmy zapewniło, że nowa technologia zapewnia 10 proc. poprawy wydajności w stosunku do najwydajniejszego jak dotąd dużego silnika lotniczego na świecie, czyli Trent XWB. Podkreślają też, że technologia przyczyni się do niwelacji zanieczyszczenia hałasem w pobliżu lotnisk i na często uczęszczanych trasach lotniczych. Rolls-Royce odważnie podaje, że pomyślne testy ich silnika oznaczają, że branża lotnicza jest o krok bliżej osiągnięcia celu lotu o zerowej emisyjności netto do 2050 roku.

Demonstracja UltraFAn

Dyrektor naczelny Rolls-Royce'a, Tufan Erginbilgic oznajmił, że nowa technologia pomoże udoskonalić zarówno obecne silniki, jak i produkowane w przyszłości - "Jesteśmy świadkami tworzenia się historii. Skokowej zmiany w poprawie wydajności silnika"

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Modułowy system broni strzeleckiej Grot - złożenie

Testy demonstracyjnego silnika odbyły się w obiekcie Testbec 80 w Sinfin. Urządzenie było w 100 proc. zasilane zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Jest to ekologiczne paliwo, które produkowane jest między innymi z biomasy, rzepaku lub zużytego oleju kuchennego. Według naukowców zachowuje się ono w zupełności tak, jak jego konwencjonalny odpowiednik i nie trzeba specjalnie przystosowywać do niego silników ani infrastruktury lotniska.

Ekologiczne lotnictwo w przyszłości

Projekt UltraFan miał poparcie rządu Wielkiej Brytanii i łącznie powstaje już od prawie dwóch dekad. Jego publiczna prezentacja miała miejsce w 2014 roku, lecz dopiero teraz zdecydowano się na pierwsze jawne testy.

Brytyjski Sekretarz ds. Biznesu i Handlu, Kemi Badenoch powiedział: "Ta najnowocześniejsza technologia pomoże w przejściu do bardziej ekologicznej przyszłości lotnictwa, jednocześnie przyciągając dalsze inwestycje w brytyjski przemysł lotniczy i kosmiczny".

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek