Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo]

Jednym z pomysłów prezydenta Obamy na rozruszanie amerykańskiej gospodarki są

Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo] 1California High-Speed Rail Authority
Adam Maciejewski

inwestycje w kolejnictwo. Elementem tej koncepcji miała być rozbudowa sieci szybkich kolei w Kalifornii. Było nie było najbogatszym stanie USA. Opublikowany 1 listopada raport o kosztach całej inwestycji wprawił w osłupienie. Nawet Kalifornia może być za biedna.

Jednym z pomysłów prezydenta Obamy na rozruszanie amerykańskiej gospodarki są

inwestycje w kolejnictwo. Elementem tej koncepcji miała być rozbudowa sieci szybkich kolei w Kalifornii. Było nie było najbogatszym stanie USA. Opublikowany 1 listopada raport o kosztach całej inwestycji wprawił w osłupienie. Nawet Kalifornia może być za biedna.

Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo] 2
California High-Speed Rail Authority

Projekt szybkich kolei w Kalifornii jest bardzo ambitny, ale na pierwszy rzut oka kuszący. Według obiektywnych szacunków, ze względy na prognozowany wzrost populacji, Kalifornia będzie musiała wydać na rozbudowę infrastruktury transportowej ok. 170 mld dol. Inwestycja w kolej byłaby idealnym rozwiązaniem.

The Big Picture: The CA High-Speed Rail Authority's 2009 Business Plan

Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo] 3
California High-Speed Rail Authority

Argumenty podnoszone za to wzrost zatrudnienia (600 tys. miejsc pracy związanych z budową i 450 tys. z funkcjonowaniem kolei, przy stopie bezrobocia pow. 12%) oraz ekonomika transportu kolejowego, tak pod względem emisji CO2, jaki i wskaźników czasoprzestrzennych.

Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo] 4
California High-Speed Rail Authority

Budowa sieci pozwoliłaby zmniejszyć ruch samochodowy i odciążyć transport lotniczy.

Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo] 5
California High-Speed Rail Authority
Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo] 6
California High-Speed Rail Authority

Modernizacja obecnych linii byłaby z korzyścią dla każdego typu transportu.

Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo] 7
California High-Speed Rail Authority

Przy przewidywanej prędkości pociągów 220 mil/godz. podróż z z San Francisco do San Diego trwałaby tylko ok. 4 godzin, a jest to aż 616 mil (ok.990 km).

Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo] 8
California High-Speed Rail Authority

Podnoszonych jest też kilka „ale”. Przede wszystkim koszty. Najnowszy raport, który uwzględnia wartość inflacji podaje wartość inwestycji na 100 mld dolarów! To zimny prysznic dla zwolenników. Zakładali oni, że całość będzie kosztować 43 mld.

Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo] 9
California High-Speed Rail Authority

Koszty wynikają po części z niesprzyjającego ukształtowania terenu. Problematyczna jest też ostateczna cena biletów. Zwolennicy projektu podają cenę 81 dolarów, przeciwnicy 300. W tym drugim przypadku kolej będzie za droga i przez to deficytowa.

Anaheim ARTIC Station

Budowa będzie etapowa. Pytanie, który odcinek budować pierwszy? Ekipa obecnego gubernatora chce do 2020 połączyć San Francisco via Los Angeles z Anaheim.

CA High-Speed Rail: Bakersfield Rail Yards and Kern River Bridge

Budowa ma się rozpocząć (część linii kładzionych od podstaw, a część modernizowanych) na obszarze Doliny Kalifornijskiej (Cental Valley). Ten etap zakończyłby się w 2017 i dalej prace posuwałyby się w kierunku Los Angeles na południe i Merced lub San Jose na północ.

San Francisco Bay

Krytycy gubernatora Browna proponują najpierw rozpocząć prace w gęściej zaludnionych regionach północnej i południowej Kalifornii, a nie centralnej.

Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo] 10
Marco Stellini

Na koniec drobny polski akcent w temacie kolei dużych szybkości. Na zdjęciu pędzi skład Pendolino ETR 460, dzieło włoskiej firmy Fiat Ferroviaria. Był to w połowie lat 90-tych obiekt niespełnionych wtedy marzeń PKP. Pomysł po latach odżył i wiemy, że pierwsze składy pojawią się w 2013. Będzie to niestety wariant bez oryginalnego mechanizmu wychylanego pudła przy wchodzeniu w zakręty z dużą prędkością (pendolino to po włosku wahadełko), co czyni cały zakup niezbyt sensownym.

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Neandertalczycy nie "zniknęli". Zostali wchłonięci
Neandertalczycy nie "zniknęli". Zostali wchłonięci
Gigantyczna porażka rosyjskiej propagandy. Nikt w to nie gra
Gigantyczna porażka rosyjskiej propagandy. Nikt w to nie gra
Mapy Google z nową funkcją. Sprawdź wskaźniki
Mapy Google z nową funkcją. Sprawdź wskaźniki
Jeżowce z układem nerwowym przypominającym mózg
Jeżowce z układem nerwowym przypominającym mózg
Rzymski obóz wojskowy wysoko w Alpach. Niezwykłe odkrycie pełne artefaktów
Rzymski obóz wojskowy wysoko w Alpach. Niezwykłe odkrycie pełne artefaktów
Zaktualizuj Windows 10. Łatka rozwiązuje ważny problem
Zaktualizuj Windows 10. Łatka rozwiązuje ważny problem
Naukowcy ostrzegają. Jeziora w Amazonii parują w wysokich temperaturach
Naukowcy ostrzegają. Jeziora w Amazonii parują w wysokich temperaturach
Zajmuje 15 proc. całego globu. Co skrywa wnętrze Księżyca?
Zajmuje 15 proc. całego globu. Co skrywa wnętrze Księżyca?
Kupił chińską kartę graficzną. Dostał podrobiony sprzęt
Kupił chińską kartę graficzną. Dostał podrobiony sprzęt
Była ukryta po ziemią. Odnaleziono starożytną stolicę sprzed 2700 lat
Była ukryta po ziemią. Odnaleziono starożytną stolicę sprzed 2700 lat
Norma 36,6 st. C już nieaktualna. Temperatura zdrowego człowieka jest inna
Norma 36,6 st. C już nieaktualna. Temperatura zdrowego człowieka jest inna
Wyjątki przy zastrzeganiu numeru PESEL. Co warto wiedzieć?
Wyjątki przy zastrzeganiu numeru PESEL. Co warto wiedzieć?
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥