Spotify udostępnia film o wczesnych latach Metalliki. Ale to dobre, chcę więcej!
Spotify wychodzi poza swoją niszę i w ramach cyklu Landmark udostępnia filmy o najważniejszych zespołach. Na początek Metallica!
21.08.2016 | aktual.: 10.03.2022 09:30
Dlaczego nie lubię serwisów streamingowych?
Nigdy nie udawałem, że jestem entuzjastą serwisów, oferujących streaming muzyki. Mam ku temu kilka powodów. Jednym z nich jest fakt, że – trochę jak cyfrowy preppers – nie zgadzam się z coraz popularniejszym trendem, za sprawą którego coraz mniej mamy na własność, a coraz częściej nabywamy czasowe prawa do korzystania z czegoś, które w każdej chwili mogą nam zostać cofnięte.
Oczywiście sukces serwisów takich jak Spotify, Tidal czy – w innych branżach – Steam albo choćby Legimi wskazuje, że ze swoim podejściem jestem w mniejszości, a różni ekonomiści od „shared economy” tylko to potwierdzają, ale wolę – kosztem ceny i wygody – mieć pełną kontrolę nad nabytymi w ten sposób dobrami.
To jednak tylko jedna strona medalu. Drugą jest fakt, że moim zdaniem serwisy streamingowe zabijają muzykę, niszcząc jej bogactwo i różnorodność. I że wbrew obiegowym opiniom są dla niej, a tym samym i dla nas – słuchaczy – zjawiskiem znacznie gorszym, niż demonizowany pod koniec XX wieku dyktat wielkich wytwórni, nad którym pastwił się Korn w czasach, gdy istniały jeszcze sklepy muzyczne z prawdziwego zdarzenia.
Korn - 'Y'all Want A Single' (Official Video Uncensored)
Patrząc z perspektywy czasu było to równie niewinne, jak ówczesny monopol Microsoftu zestawiony z dzisiejszym dyktatem takich firm, jak Google czy Apple.
Spotify i filmy o Metallice
Dlaczego o tym wspominam? Cóż, nie jestem dogamtykiem - nadszedł dobry czas, by odrobinę złagodzić swoją opinię na temat muzycznego streamingu za sprawą nowych faktów. Wszystko z powodu pierwszych czterech z zapowiadanych dwunastu odcinków serii Landmark, czyli zrealizowanych przez Spotify krótkich filmów dotyczących najważniejszych wydarzeń w dziejach muzyki.
Metallica: The Early Years -- Trailer
Bohaterem czterech początkowych odcinków jest zespół Metallica i jego droga do sławy, którą prześledzimy na czterech kilkuminutowych filmach:
- Chapter One: Metal Milita
- Chapter Two: Metal Up Your Ass
- Chapter Three: Sophistication & Brutality
- Chapter Four: Armageddon's Here
Całość – w przeciwieństwie do wielu klasycznych dokumentów – jest zrealizowana zgodnie z wymogami Internetu: jest krótko, ale efektownie, soczyście i bez jednej zbędnej sekundy. Wadą jest fakt, że materiały wideo są na razie dostępne z poziomu aplikacji Spotify – jedynie pierwszy odcinek został w roli zachęty wrzucony na YouTube.
Spotify Landmark: Metallica - The Early Years (Chapter 1)
Nie tylko muzyka
Patrząc na całą sprawę szerzej, widzimy jak Spotify walczy o to, by przestać być jedynie serwisem i aplikacją muzyczną.
Analogie z Netfliksem wydają się dość oczywiste i dotyczą nie tyle samego faktu wejścia na rynek wideo, co przede wszystkim rzetelnej wiedzy na temat gustu klientów: czego naprawdę słuchają, czego szukają, kiedy zmieniają utwór albo kiedy słuchają go do samego końca? I czy podoba się im najnowszy singiel, promujący nadchodzący album Metalliki:
Metallica: Hardwired (Official Music Video)
Spotify robi co może, by stworzyć swój własny ekosystem – z muzyką w roli fundamentu usiłuje wejść zarówno na rynek aktywności sportowej, chyli czoła przed graczami, jak i rzuca wyzwanie konkurentom, oferującym streaming wideo.
Jak zwykle w takich sytuacjach jest za wcześnie, by mówić o sukcesie lub porażce tego pomysłu. Jedno jest pewne – czteroodcinkowa seria o Metallice to bardzo obiecujący początek. Spotify wzbudziło moje zainteresowanie na tyle, że czekam z niecierpliwością na więcej.