Czemu kółka w sklepowych wózkach są często zepsute? Podali przyczynę
Supermarkety są zaprojektowane, by klienci dokonali w nich jak największych zakupów. Wystrój wnętrza oraz rozmieszczenie elementów sklepu wynikają z precyzyjnie opracowanej strategii. Ciekawym przykładem ma być zdaniem niektórych działanie kółek w wózkach. Czy aby na pewno?
Większość z nas robi większe zakupy spożywcze przynajmniej raz w tygodniu. Zwykle zamierzamy kupić tylko najpotrzebniejsze artykuły i szybko opuścić sklep. Lecz w rzeczywistości często wychodzimy z pełnym koszykiem i solidnym rachunkiem. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedzią mają być psychologiczne triki wdrażane przez supermarkety. Co dokładnie się za tym kryje?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czy warto kupić hulajnogę elektryczną Sharp KS4-CEU?
Czy zakupy mogą być "testem" dla człowieka?
Już przed wejściem do sklepu natrafiasz na pierwsze chwyty. Przywitają cię rzędy wózków — często zbyt obszernych jak na twoje potrzeby, ale brak alternatywy zmusza cię do ich użycia. Co więcej, niektóre z nich mają problemy z kółkami — chwiejne, blokujące się, nieporuszające się płynnie. Niektórzy twierdzą, że działanie takie ma na celu zwiększenie sprzedaży, jak podaje CNN.
Wolniejsze tempo przechodzenia przez sklep ma sprawiać, że więcej produktów przyciągnie twoją uwagę. Na końcu każdej alejki znajdują się atrakcyjne oferty promocyjne, a przeceny są szczególnie kuszące. W efekcie wózek szybko się zapełnia artykułami, które początkowo nie były w planach zakupowych, tylko dlatego, że wydają się korzystne cenowo. Ponadto, duży wózek sprawia, że wygląda na prawie pusty, co nas skłania do dodania kolejnych produktów.
Alex Poulson, pełniący rolę dyrektora ds. sprzedaży w firmie R.W Rogers, która zaopatruje większość amerykańskich sieci handlowych w wózki sklepowe, tłumaczy jenak, że przyczyną problemów z wózkami jest oszczędzanie supermarketów. Placówki te decydują się na wymianę wózków tylko w momencie ich pełnego zużycia. Dodatkowo, nieodpowiednie użytkowanie przez klientów przyczynia się do dalszego pogarszania ich stanu.
Warto zwrócić uwagę na szczegóły
Czy zauważyłeś, że w supermarketach rzadko są okna i zegary? Ma to zatrzymać cię wewnątrz sklepu; widok zmieniającej się pory dnia mógłby skłonić do szybszego wyjścia. Kolejną psychologiczną sztuczką jest delikatna, relaksująca muzyka, która wpływa na wolniejsze tempo poruszania się i dłuższe pozostawanie w sklepie, przez co zakupy stają się bardziej komfortowe.
Zwróć także uwagę na to, jak są rozmieszczone towary na półkach. Najdroższe i najbardziej opłacalne dla sklepu produkty znajdują się na wysokości oczu, a tańsze są na dolnych półkach, gdzie rzadziej zwracamy uwagę. Jednakże, jest pewien wyjątek.
Drogie słodycze są umieszczone niżej, aby dzieci mogły do nich łatwo sięgnąć. Przebiegłe, prawda? To właśnie takie techniki sprawiają, że kończymy zakupy z wieloma niepotrzebnymi produktami w torbach. Niekiedy nawet zapominamy, po co przyszliśmy i wracamy do domu z brakującymi rzeczami, co zmusza nas do ponownego wyjścia na zakupy, a scenariusz się powtarza.