Z wizytą w fabryce Elona Muska. Oto najnowocześniejsza wytwórnia samochodów na świecie

Fabryka, w której powstają samochody Tesla, wygląda jak scenografia filmu SF. Maszyny budują w niej inne maszyny, a udział człowieka został ograniczony do minimum.

Z wizytą w fabryce Elona Muska. Oto najnowocześniejsza wytwórnia samochodów na świecie
Łukasz Michalik

17.10.2016 | aktual.: 10.03.2022 09:12

Trzeba przyznać, że Elon Musk ma dar przekonywania. Supernowoczesna fabryka samochodów i działająca, ale wciąż jeszcze wykańczana gigantyczna, największa na świecie fabryka akumulatorów, to w gruncie rzeczy przedsięwzięcia oparte na obietnicach i wierze inwestorów, banków i klientów, że południowoafrykański wizjoner urzeczywistni to, co obiecuje.

Czyli - zanim wyśle nas z misją kolonizacyjną na Marsa i wsadzi do kapsuł systemu transportowego Hyperloop - zrewolucjonizuje świat motoryzacji.

Motoryzacyjna rewolucja według Elona Muska opiera się na razie na dwóch filarach. Drugim z nich jest szeroko komentowana w mediach Gigafactory – ogromna fabryka akumulatorów, która już niebawem ma zawstydzić Chińczyków i całą resztę potentatów w produkcji elektroniki, wytwarzając akumulatory wydajniej i taniej, niż ktokolwiek inny na świecie.

Pierwszym filarem jest jednak inna fabryka. Choć Elon Musk snuje już wizje budowy kolejnych obiektów w Chinach czy Europie, to właśnie we Fremont mieszczą się hale produkcyjne, gdzie powstają samochody spod znaku Tesla Motors. Miejsce, gdzie maszyny budują inne maszyny wygląda jak gotowa scenografia do jakiegoś filmu SF.

Obraz
© Fot. Popular Science

Magnetyczne paski w podłodze wyznaczają trasę robotycznego wózka, który transportuje częściowo skompletowane nadwozie Modelu S.

Obraz
© Fot. Popular Science

Błotnik Modelu S zaczyna swoje życie jako płaski kawałek blachy. Robot laserem wycina z niego pożądany kształt, który później jest formowany za pomocą prasy, wywierającej nacisk rzędu 1000 ton. Następnie element trafia na stanowisko pomiarowe, gdzie jest kontrolowany pod kątem występowania jakichś wad.

Obraz
© Fot. Popular Science

Za montaż odpowiadają roboty niemieckiej firmy Kuka. Czytelnicy Gadżetomanii mogli śledzić rozwój tych niesamowitych maszyn, o których wspominaliśmy m.in. w artykule „Ten robot złapie wszystko, co rzucisz. Nawet rakietę tenisową!”. W fabryce pracuje około 200 robotów tego typu. Maszyny samodzielnie kontrolują swoją pracę m.in. za pomocą kamer 3D o wysokiej rozdzielczości. Niektóre z nich zostały nazwane imionami superbohaterów, jak Wolverine czy Storm.

Obraz
© Fot. Popular Science

W tłoczni kawałki aluminium przybierają kształt elementów nadwozia samochodów Tesla. Zastosowanie lekkiego stopu jest w tym przypadku jednym z czynników, zapewniających pojazdom tej marki duży zasięg. Przygotowując się do masowej produkcji Modelu 3, na który zebrano już ponad 400 tys. zamówień, Tesla rozbudowała tłocznię aluminium, inwestując w tym celu 1,6 mld dolarów.

Obraz
© Fot. Popular Science

Ludzie pojawiają się na ostatnim etapie montażu samochodów. To oni, a nie roboty, montują część elementów wewnętrznego wyposażenia. Do końca tego roku Tesla ma zamiar wyprodukować swój 190-tysięczny samochód. Do końca 2018 roku fabryki Tesla Motors mają uzyskać moce produkcyjne, pozwalające na wytwarzanie pół miliona samochodów rocznie. Gdy w 2020 roku Gigafactory i Fremont osiągną pełnię mocy produkcyjnych, Tesla Motors ma produkować rocznie milion nowych samochodów.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.