WAŻNE
TERAZ

Zełenski odbył rozmowę z Trumpem. "Pogratulowałem sukcesu"

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym

Niemiecka Agencja Kosmiczna (DLR) poinformowała o bardzo zaawansowanych pracach nad cywilnym wyświetlaczem nahełmowym dla pilotów helikopterów. Do tej pory tego typu gadżety dostępne były jedynie dla wojska i nawet w militarnych zastosowaniach do niedawna były rzadkością.

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 1Fot. DLR
Adam Maciejewski

Niemiecka Agencja Kosmiczna (DLR) poinformowała o bardzo zaawansowanych pracach nad cywilnym wyświetlaczem nahełmowym dla pilotów helikopterów. Do tej pory tego typu gadżety dostępne były jedynie dla wojska i nawet w militarnych zastosowaniach do niedawna były rzadkością.

DLR (niem. Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) to państwowa agencja badawczo-rozwojowa z rocznym budżetem ok. 1,5 mld euro i siecią 14 oddziałów rozrzuconych po całej RFN. Głównymi polami działalności DLR są aeronautyka, technologie energetyczne i transportowe. W niedawnym komunikacie prasowym DLR ujawniło, że niemal na ukończeniu jest rozwój nahełmowego wyświetlacza dla pilotów śmigłowców. Projekt badawczy jest dziełem DLR Institut für Flugführung (sterowanie statkami powietrznymi) w Brunszwiku.

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 2
Fot. DLR

Opracowany w DLR wyświetlacz nahełmowy (często takie urządzenia nazywa się z angielska HMD od Helmet Mounted Display) pomyślnie przeszedł testy w symulatorach lotu. Cała istota jego konstrukcji polega na holograficznym wyświetlaniu najważniejszych danych na przedniej szybie hełmu, tuż przed oczami pilota. W przypadku wyświetlacza DLR pilot widzi informacje o wysokości, prędkości i kierunku lotu. Dzięki temu nie musi zerkać na wyświetlacze na panelach kokpitu. Ma to kapitalne znaczenie, gdy pilot musi uważnie śledzić teren, np. podczas startów i lądowań lub lotów w trudnych warunkach.

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 3
Fot. DLR

Kolejnym etapem prób będą loty z wykorzystaniem wyświetlacza na prawdziwych maszynach. DLR dysponuje testowymi wersjami śmigłowców Eurocopter EC135 (powyżej) – w Polsce korzysta z nich Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – i starszym MBB Bo 105 (poniżej).

Dotąd z nowym wyświetlaczem zapoznali się piloci Bundeswehry, Bundespolizei (policja federalna) i ADAC. Prace na hełmem finansuje Federalny Urząd Technologii Obronnych i Zamówień Publicznych (Bundesamt für Wehrtechnik und Beschaffung, BWB).

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 4
Fot. DLR
Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 5
Fot. Thales

Powyższe zdjęcie przedstawia załogę europejskiego wojskowego śmigłowca wielozadaniowego NHI NH90. Piloci korzystają z dedykowanych wojskowych hełmów z wmontowanymi wyświetlaczami TopOwl francuskiego koncernu Thales. TopOwl sprzedawany jest razem z europejskimi śmigłowcami m.in. koncernu Eurocopter, np. EC665 Tiger/Tigre. Mają je też załogi śmigłowców USMC, latające na maszynach AH-1Z i UH-1Y. Siły zbrojne RFN eksploatują helikoptery NH90 i Tiger, więc także korzystają z TopOwl.

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 6
Fot. 606thIGSkai

Wojskowe wyświetlacze nahełmowe mają znacznie więcej funkcji, niż można oczekiwać od modeli cywilnych. Wiąże się to z użyciem przenoszonego uzbrojenia, a także z prezentacją znacznie większej liczby informacji dostarczanych przez czujniki pokładowe, jak radiolokatory, systemy optoelektroniczne itd. Umożliwiają też lot w warunkach braku widoczności. Nie można wykluczyć, że taki też będzie kierunek rozwoju hełmu DLR. Tym bardziej że agencja ma już na koncie prace nad cywilnymi systemami wspomagającymi lądowanie w warunkach braku widoczności (projekt ALLFlight). Powstają z myślą o śmigłowcach ratowniczych.

Źródło: Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR)

Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek