Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym

Niemiecka Agencja Kosmiczna (DLR) poinformowała o bardzo zaawansowanych pracach nad cywilnym wyświetlaczem nahełmowym dla pilotów helikopterów. Do tej pory tego typu gadżety dostępne były jedynie dla wojska i nawet w militarnych zastosowaniach do niedawna były rzadkością.

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 1Fot. DLR
Adam Maciejewski

Niemiecka Agencja Kosmiczna (DLR) poinformowała o bardzo zaawansowanych pracach nad cywilnym wyświetlaczem nahełmowym dla pilotów helikopterów. Do tej pory tego typu gadżety dostępne były jedynie dla wojska i nawet w militarnych zastosowaniach do niedawna były rzadkością.

DLR (niem. Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) to państwowa agencja badawczo-rozwojowa z rocznym budżetem ok. 1,5 mld euro i siecią 14 oddziałów rozrzuconych po całej RFN. Głównymi polami działalności DLR są aeronautyka, technologie energetyczne i transportowe. W niedawnym komunikacie prasowym DLR ujawniło, że niemal na ukończeniu jest rozwój nahełmowego wyświetlacza dla pilotów śmigłowców. Projekt badawczy jest dziełem DLR Institut für Flugführung (sterowanie statkami powietrznymi) w Brunszwiku.

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 2
Fot. DLR

Opracowany w DLR wyświetlacz nahełmowy (często takie urządzenia nazywa się z angielska HMD od Helmet Mounted Display) pomyślnie przeszedł testy w symulatorach lotu. Cała istota jego konstrukcji polega na holograficznym wyświetlaniu najważniejszych danych na przedniej szybie hełmu, tuż przed oczami pilota. W przypadku wyświetlacza DLR pilot widzi informacje o wysokości, prędkości i kierunku lotu. Dzięki temu nie musi zerkać na wyświetlacze na panelach kokpitu. Ma to kapitalne znaczenie, gdy pilot musi uważnie śledzić teren, np. podczas startów i lądowań lub lotów w trudnych warunkach.

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 3
Fot. DLR

Kolejnym etapem prób będą loty z wykorzystaniem wyświetlacza na prawdziwych maszynach. DLR dysponuje testowymi wersjami śmigłowców Eurocopter EC135 (powyżej) – w Polsce korzysta z nich Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – i starszym MBB Bo 105 (poniżej).

Dotąd z nowym wyświetlaczem zapoznali się piloci Bundeswehry, Bundespolizei (policja federalna) i ADAC. Prace na hełmem finansuje Federalny Urząd Technologii Obronnych i Zamówień Publicznych (Bundesamt für Wehrtechnik und Beschaffung, BWB).

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 4
Fot. DLR
Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 5
Fot. Thales

Powyższe zdjęcie przedstawia załogę europejskiego wojskowego śmigłowca wielozadaniowego NHI NH90. Piloci korzystają z dedykowanych wojskowych hełmów z wmontowanymi wyświetlaczami TopOwl francuskiego koncernu Thales. TopOwl sprzedawany jest razem z europejskimi śmigłowcami m.in. koncernu Eurocopter, np. EC665 Tiger/Tigre. Mają je też załogi śmigłowców USMC, latające na maszynach AH-1Z i UH-1Y. Siły zbrojne RFN eksploatują helikoptery NH90 i Tiger, więc także korzystają z TopOwl.

Zaczyna się era wyświetlaczy nahełmowych w lotnictwie cywilnym 6
Fot. 606thIGSkai

Wojskowe wyświetlacze nahełmowe mają znacznie więcej funkcji, niż można oczekiwać od modeli cywilnych. Wiąże się to z użyciem przenoszonego uzbrojenia, a także z prezentacją znacznie większej liczby informacji dostarczanych przez czujniki pokładowe, jak radiolokatory, systemy optoelektroniczne itd. Umożliwiają też lot w warunkach braku widoczności. Nie można wykluczyć, że taki też będzie kierunek rozwoju hełmu DLR. Tym bardziej że agencja ma już na koncie prace nad cywilnymi systemami wspomagającymi lądowanie w warunkach braku widoczności (projekt ALLFlight). Powstają z myślą o śmigłowcach ratowniczych.

Źródło: Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR)

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Przykładają owady do ran. Nieznana forma „pierwszej pomocy”
Przykładają owady do ran. Nieznana forma „pierwszej pomocy”
Pasożyty w puszkach z łososiem. Niezwykłe archiwum z Alaski
Pasożyty w puszkach z łososiem. Niezwykłe archiwum z Alaski
Lenovo pokazuje najlżejsze okulary AR. AI Glasses V1 ważą tylko 38 g
Lenovo pokazuje najlżejsze okulary AR. AI Glasses V1 ważą tylko 38 g
Ceny pamięci DDR5 mocno w górę. Komputery będą droższe
Ceny pamięci DDR5 mocno w górę. Komputery będą droższe
Nibieskie psy w Czarnobylu. Co się dzieje?
Nibieskie psy w Czarnobylu. Co się dzieje?
Symetria między półkulami Ziemi zanika. To wpływa na pogodę
Symetria między półkulami Ziemi zanika. To wpływa na pogodę
Santander ostrzega przed telefonami. Podał kluczowe zasady
Santander ostrzega przed telefonami. Podał kluczowe zasady
Google pokazuje pierwszą reklamę stworzoną przez AI
Google pokazuje pierwszą reklamę stworzoną przez AI
Android 17. Google testuje rozbudowany Always On Display i tryb oszczędny w Mapach
Android 17. Google testuje rozbudowany Always On Display i tryb oszczędny w Mapach
Ocean Południowy wciąż pochłania CO2. Wskazują pomijany mechanizm
Ocean Południowy wciąż pochłania CO2. Wskazują pomijany mechanizm
Sprawdź paszport. Ten symbol zmienia wszystko
Sprawdź paszport. Ten symbol zmienia wszystko
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy