Amazon zapowiadał rewolucję. Teraz zwalnia ludzi. Przykra prawda: gigantom wcale nie zależy na innowacjach

Amazon zapowiadał rewolucję. Teraz zwalnia ludzi. Przykra prawda: gigantom wcale nie zależy na innowacjach24.11.2020 15:53
Adam Bednarek

A miało być pięknie. Tymczasem buńczuczne zapowiedzi sprzed kilku lat dziś brzmią cokolwiek śmiesznie. Amazon zamiast rozwijać swój dronowy projekt, teraz go lekko zwija. Ale… dlaczego? Bo innowacje wcale nie są na pierwszym miejscu.

Jak donosiła agencja Reutera, Amazon zwolnił grupę ludzi odpowiedzialnych za projekt drona dostawczego.

Jeszcze we wrześniu wydawało się, że Amazon jest na dobrej drodze. FAA wydała pozwolenie na rozpoczęcie testów - nie miały odbyć się lada dzień, ale był to sygnał, że wszystko jest na dobrej drodze.

Tymczasem z najnowszych doniesień wynika, że miejsce zwolnionych zajmą zewnętrzni projektanci. Co rzecz jasna wpłynie na cały proces, zapewne mocno go opóźniając.

Amazon Prime Air

Na Gadżetomanii po raz pierwszy o Amazon Prime Air wspominaliśmy w… 2013 roku! Wówczas Jeff Bezos zapowiadał, że "za 4–5 lat towary zamówione w Amazonie, nie cięższe niż 2,2 kg, będą dostarczane klientom dronami". Rewolucja już jest więc opóźniona o dwa lata, a wygląda na to, że na końcowy efekt sporo jeszcze poczekamy.

Oczywiście przez ten czas Amazon pozował na nowoczesną, wybiegającą w przód firmę. Podobnie było przed rokiem, kiedy pokazano autonomiczne pojazdy przypominające przenośną lodówkę na kółkach. To właśnie one miałyby dostarczać paczki na przedmieściach. Niby imponujące, ale czy wizja kiedykolwiek zostanie powszechnie zrealizowana? Już można mieć co do tego wątpliwości. Wygląda jednak fajnie, więc Amazon plusuje.

Amazon Scout

Amazon sprawia wrażenie

Po co Amazonowi takie wystrzałowe projekty? Być może po to, żeby promować usługi dostępne tu i teraz. W 2016 r. świat obiegła wiadomość, że Amazon zrealizował swoją pierwszą dostawę dronem: w paczce znajdowała się przystawka do telewizora – Amazon Fire TV i torebka popcornu. To nie przypadek, że do transportu doszło zaraz po tym, jak spółka Bezosa stworzyła własną usługę streamingu wideo.

Tymi sprytnymi nowinkami Amazon przypomina o swoim sklepie i tym, że dostarcza towary. Ot, przyjemna dla oka reklama. Tymczasem w takich krajach jak Polska gigant stawia na sprawdzone rozwiązania, a nie przełomowe projekty.

Pozorna nowoczesność

Podobnie jest w magazynach Amazona, o czym mówiła w rozmowie z Rafałem Wosiem Agnieszka Mróz, działaczka związkowa:

Amazon chętnie sięga po automatyzację. W magazynie w Szczecinie jest słynna Kiva [zwana Amazon Robotics technologia polegająca na automatycznej obsłudze magazynu – red.]. Jednocześnie w Szczecinie zatrudnienie się wcale nie zmniejszyło. Przeciwnie. Zatrudniono dodatkowe 5 tys. osób. Nasze doświadczenie jest jednak takie, że automatyzacja tylko w niewielkim stopniu służy ułatwianiu nam pracy. Mamy wrażenie, że koncern bardzo ochoczo inwestuje w takie technologie, które służą temu, by nas lepiej kontrolować. Albo na przykład od siebie izolować. W amerykańskiej czy szczecińskiej hali Amazona widziałam taką technologię, która polegała na zamykania pikerów w klatkach.

Nie da się również ukryć, że automatyzacja dobrze wygląda na reklamowych slajdach. Firma wygląda na nowoczesną, chwali się robotami, a tak naprawdę życie pracowników wcale nie staje się lepsze.

Mistrzem w takich PR-owych zagrywkach jest Elon Musk. Owszem, niektóre jego inicjatywy rozpalają wyobraźnię, ale pamiętajmy, że w jego kosmicznych działaniach mocno wspiera go NASA.

Tymczasem pozostałe albo kończą się wyśmianiem przez ekspertów, albo zaskakują absurdalnością - jak wymyślenie przystanku autobusowego na nowo. Elon Musk kreuje się w ten sposób na geniusza, który popycha świat do przodu. Więcej w tym jednak gadaniny niż realnych działań.

Bezos i jemu podobni grają więc w tę grę. A to ogłoszą dostarczanie paczek dronami, a to zapowiedzą płatności dłonią.

Tylko czy jest się czym ekscytować? We Wrocławiu od jakiegoś czasu w wielu miejscach można płacić… tęczówką. Znacznie bardziej efektowniejsze od płatności dłonią rozwiązanie już działa.

To prowadzi mnie do wniosków, że Amazonowi wcale nie zależy na funkcjonalności - ma być widowiskowo, aby gdzieś w głowie tliło się, że firma jest nie tylko sklepem internetowym, ale też jedną z tych marek, które rzeczywiście są innowacyjne.

Amazon nie musi być innowacyjny, by Bezos pomnażał swój majątek. Dobrze jednak na taką firmę się kreować.

Oczywiście w interesie Bezosa jest opracowanie nowych metod dostarczania paczek. Póki co to jedyny etap, nad którym gigant nie ma kontroli i jest zależny od usług poczty i kurierów.

Co wcale nie oznacza, że Amazonowi specjalnie się spieszy. Bezos dalej jest najbogatszym człowiekiem na świecie, ba, podczas pandemii jego majątek ciągle się powiększał. To najlepszy dowód na to, że tacy giganci po prostu nie muszą być innowacyjni. Mogą obiecywać, by tak o nich myślano, ale do realizacji celu długa droga.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.