Co to jest OLED? Wszystko o telewizorach i technologii LG

Co to jest OLED? Wszystko o telewizorach i technologii LG12.08.2020 15:36
LG OLED B9 i aplikacja Disney+
Źródło zdjęć: © Jakub Krawczyński
Jakub Krawczyński

OLED to skrót, który widzimy w wielu opisach sprzętu elektronicznego - telewizorach i nie tylko. Prym w tej technologii wiedzie firma LG, a tego typu ekrany cieszą się dużym uznaniem oraz popularnością na rynku. Warto więc wiedzieć, jakie możliwości daje OLED w telewizorach, zanim zdecydujemy się na kupno. Ta wiedza może okazać się kluczowa.

Telewizory OLED - jak działają i czym się różnią od LCD/QLED?

Telewizory OLED to coś zupełnie innego niż odbiorniki typu LCD (z podświetleniem LED) i QLED. W ogromnym skrócie, panele typu OLED (czyli organiczne diody LED) to technologia samo-podświetlana. Tradycyjny telewizor LCD posiada panel LCD (wyświetlający kolory) oraz osobny moduł podświetlania LED (odpowiadający za czerń i rozświetlanie).

Diody w ekranach OLED są natomiast w stanie jednocześnie emitować kolory i światło, a przez to, że każdy malutki punkcik, z którego składa się ekran to potrafi – są w stanie wytworzyć nieskazitelną czerń oraz tzw. nieskończony kontrast. Telewizory LCD z kolei mają ograniczoną ilość stref podświetlenia i czerń w nich nigdy nie dorówna tej z OLED-a.

Drugą rzeczą, która od razu rzuca się w oczy w telewizorach OLED to idealne kąty widzenia. Czy będziemy patrzeć się na ekran pod niemal kątem zerowym, czy na wprost, czy z jakiejkolwiek innej perspektywy – ujrzymy dokładnie ten sam obraz, bez wyszarzania kolorów, czy utraty jasności.

Źródło zdjęć: © LG
Źródło zdjęć: © LG

Te cechy sprawiają, że takie telewizory natychmiastowo budzą ogromne wrażenie, tak w sklepach czy na targach elektroniki na wystawach, jak i ostatecznie naszych domach, gdy odwiedzają nas goście.

Telewizory OLED - zalety

  • Nieskazitelna czerń i nieskończony kontrast (najlepsze na rynku)
  • Posiadają idealne kąty widzenia
  • Zapewniają najlepsze kinowe doznania
  • Obsługują Dolby Vision i najwięcej formatów HDR
  • Doskonale radzą sobie z szybko odświeżanym obrazem, a więc sportem i grami wideo
  • Mają świetny czas reakcji ekranu oraz niski poziom opóźnień sygnału kontrolera - są idealne dla graczy

OLED: telewizory - zalety, charakterystyka i wady

Telewizory OLED to odbiorniki o rozdzielczości 4K Ultra HD wraz z obsługą technologii HDR. Wyróżniają się przede wszystkim wspomnianym wcześniej nieskazitelnym poziomem czerni oraz nieskończonym kontrastem oraz idealnymi kątami widzenia.

Gdy doda się do tego obsługę formatu Dolby Vision, telewizory OLED okazują się idealnym wyborem dla najbardziej wymagających kinomanów.

Warto także wspomnieć o innych zaletach telewizorów OLED, takich jak niemal natychmiastowy czas reakcji ekranu (0,1 ms) oraz bardzo niski poziom input lagu, czyli opóźnień pomiędzy przekazywaniem sygnału z naszego kontrolera do telewizora (który je odświeża na ekranie).

Te parametry są szczególnie ważne dla graczy, gdyż zwiększają komfort grania i ograniczają frustrację, w sytuacjach, gdzie refleks decyduje o zwycięstwie.

Nawet technologia z tyloma atutami, co OLED, ma jednak także kilka wad lub swoich przypadłości, o których należy pamiętać przy zakupie. Po pierwsze, dysponując telewizorem OLED musimy zadbać o odpowiednie zaciemnienie pokoju, aby wydobyć wszystkie atuty z obrazu.

Dolby Vision IQ

Modele LG OLED z 2020 r. wprowadziły dodatkowo funkcję rozjaśniania obrazu przez algorytm sztucznej inteligencji, która podbija jasność obrazu, starając się nie ucinać detali.

Ekrany te oczywiście nadają się z powodzeniem do jasnych pomieszczeń, ale absolutną kinowość uzyskamy dopiero w ciemności, najlepiej bez żadnych świateł (lub z subtelnym oświetleniem z boku lub tyłu).

Źródło zdjęć: © Jakub Krawczyński
Źródło zdjęć: © Jakub Krawczyński

Oprócz tego warto zwrócić też uwagę na to, że telewizory OLED są droższe niż odbiorniki z ekranami innego typu. Warto jednak przed podjęciem decyzji o kupnie zobaczyć, jak wygląda obraz na OLED-zie, gdyż może on sprawić, że zmienicie zdanie na temat tego, ile chcecie maksymalnie przeznaczyć na telewizor.

Ostatnim aspektem, o jakim wspominamy (aczkolwiek w realnym użyciu, nie powinien być problemem) - jest ryzyko powstania tzw. powidoków. Testy portalu RTINGS (autorytetu w dziedzinie RTV) wykazały, że po 5000 godzin na jednym ze sprawdzanych sześciu telewizorów LG OLED C7 doszło do pogorszenia obrazu, ale wyłącznie dlatego, że przez 20 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu oglądano non-stop stację CNN, na której widniały statyczne logotypy.

W rzeczywistości więc, aby doprowadzić do takiego stanu, należałoby wyświetlać statyczne elementy intencjonalnie przez bardzo długi czas, a do takiego zjawiska dochodzi niezwykle rzadko. Na dodatek, od premiery modelu C7 ukazały się trzy dodatkowe generacje telewizorów OLED, które posiadają szereg mechanizmów zapobiegających takim sytuacjom.

Kto produkuje telewizory typu OLED?

Tak naprawdę, tak jak z kropkami kwantowymi (QLED), po raz pierwszy technologię OLED zastosowało Sony już w 2007 roku. Jednakże we współczesnym świecie telewizorów, prym w OLED-ach wiedzie LG, które jest niemal wyłącznym producentem tego typu matryc w tym segmencie rynku.

To właśnie koreańska firma ma dominującą pozycję na rynku takich telewizorów. Dzieje się tak z racji tego, że poza odbiornikami OLED własnej marki, produkuje ona ekrany także dla innych gigantów, jak Sony, Panasonic, Philips, a od niedawna także Huawei, Xiaomi, Vizio, Hisense i innych.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.