DPI myszy komputerowej - co to jest?

DPI myszy komputerowej - co to jest?19.07.2021 10:02
Redakcja Gadżetomanii

Każda z dostępnych w sklepach myszy pracuje w określonym zakresie rozdzielczości, mierzonym w DPI. Jego wartości mogą wynieść od skromnych 600 DPI do nawet 16 tys. Jakie ma znaczenie i co warto o nim wiedzieć przed zakupem?

Czym jest DPI?

DPI, czyli skrót od dots per inch oznacza "punkty na cal" i jest jednym z najważniejszych parametrów myszy komputerowej. W uproszczeniu DPI określa rozdzielczość myszy, która zastąpiła wcześniejsze CPI (liczba na cal), a oznacza ilość punktów, jakie gryzoń pokona po jego przesunięciu o cal, czyli 25.4 mm. Stanowi on wciąż najbardziej znany i najpopularniejszy wyznacznik czułości pracy sensora myszy i pozwala wstępnie rozgraniczyć te powszednie i biurowe od gamingowych.

Stopnie czułości myszy komputerowej

Najtańsze myszy dostępne obecnie w sklepach pracują ze stałą wartością 800 DPI, tymczasem modele bardziej zaawansowane oferują 1600 DPI i więcej z możliwością ich dynamicznej regulacji. Rekordziści pokroju Razer Mamba czy Roccat Nyth osiągają zawrotne wyniki odpowiednio 16 tys. i 12 tys. DPI. Mylna jest jednak ocena jakości produktu wyłącznie przez pryzmat tych liczb.

Razer Mamba 16000: bezprzewodowe 16 tys. DPI
Razer Mamba 16000: bezprzewodowe 16 tys. DPI

Jak rozdzielczość myszy wpływa na jej działanie?

Konkretne wartości DPI myszki mają odzwierciedlać prędkość i czułość działania myszy. Wymagania wzrastają jednak w dynamicznych grach, gdzie użytkownik dysponujący pewną ręką chętnie skorzysta z możliwości obrotu postaci o 180˚ na krótkim odcinku podkładki. O ile jednak usprawiedliwia to mysz z DPI rzędu 5000, ma prawo zastanawiać w przypadku flagowych modeli, pokonujących na odcinku każdego milimetra 472 piksele i więcej.

Roccat Nyth: 12 tys. DPI i specjalizacja w grach MMO
Roccat Nyth: 12 tys. DPI i specjalizacja w grach MMO

W takich sensorach narażona jest więc precyzja wskazań, przez co wielu posiadaczy zaawansowanych gryzoni rezygnuje z najwyższych ustawień czułości. Nie brakuje także tytułów gier (również FPS), w których rozgrywka poniżej 3200 DPI stanowi standard motywowany skutecznością, a nie budżetem.

Potwierdzają to także działania producentów: w listopadzie ubiegłego roku pisałem o myszy Genesis GX58, wyposażonej w tzw. przycisk snajperski. Jego działanie polega właśnie na czasowym ograniczeniu DPI (domyślnie do 500), co umożliwi oddanie celnego strzału. Marketingowa pogoń za 5-cyfrowym wynikiem na pudełku dotarła więc do granicy zdrowego rozsądku.

Razer Abyssus V2: 5000 DPI i kompromisowa cena
Razer Abyssus V2: 5000 DPI i kompromisowa cena

Jak wybrać DPI w myszce?

Jak wspomniałem wcześniej, mylną jest ocena myszy wyłącznie przez pryzmat rozdzielczości DPI. Stanowi ona istotny, ale nie jedyny wyznacznik jakości produktu, a wraz z nim należy uwzględnić wiele innych. Producenta i jego doświadczenie, markę, jaka sensor wyprodukowała oraz wiele innych parametrów jego pracy. Pozwoli to na dobór produktu, którego możliwości w pełni wykorzystamy.

Rozglądając się więc za myszą do okazjonalnego bądź biurowego użytku, warto spojrzeć na modele pokroju przewodowego Logitecha M100 bądź bezprzewodowego M195 (oba po 1000 DPI) w cenie odpowiednio 40 i 55 zł. W codziennej rozgrywce, a także w pracy osób pracujących z niezwykłą precyzją, np. grafików lepiej sprawdzi się natomiast wspomniany Genesis GX58 (4000 DPI) za 99 zł bądź Razer Abyssus V2 (5000 DPI) za 169 zł.

Oczywiście rezygnując z 2- i 4-krotnie droższych produktów wraz z rekordowym DPI często rezygnujemy z innych funkcji, takich jak podświetlenie RGB czy modularna konstrukcja. Takie rozwiązania z założenia trafiają jednak do produktów premium, otrzymując adekwatną wycenę. Jeśli więc nie planujemy kariery w esporcie, mysz z 12 tys. DPI stanowi kontrowersyjną inwestycję.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.