Google przedstawia najlepszego robota na świecie. Co potrafi?

Google przedstawia najlepszego robota na świecie. Co potrafi?27.12.2013 11:46
Robot Schaft

DARPA Robotics Challenge to konkurs, w którym roboty muszą wykazać się skutecznością, działając w zniszczonym środowisku, zaprojektowanym z myślą o ludziach. Zwycięzcą tegorocznego, drugiego etapu konursu okazał się robot firmy Schaft, przejętej niedawno przez Google. Możliwości robota są imponujące – zobaczcie, co potrafi!

Konkurs DARPA Robotics Challenge został zaplanowany z myślą o wyłonieniu maszyny, zdolnej do prowadzenia skutecznej akcji ratunkowej. Dlatego właśnie jednym z wymogów jest skuteczne działanie robota w zniszczonym środowisku, zaprojektowanym z myślą o ludziach.

W praktyce oznacza to różne gruzowiska, zawalone budynki czy pomieszczenia uszkodzone w wyniku eksplozji czy różnych katastrof. Przed robotami, startującymi w konkursie postawiono szereg zadań: Muszą samodzielnie dojechać na miejsce akcji korzystając z pojazdu, o własnych siłach przedostać się przez gruzowisko, usunąć przeszkody tarasujące przejście, otworzyć drzwi i wspiąć się po drabinie. Ponadto, korzystając z narzędzi, robot musi przebić się przez betonową ścianę, zlokalizować i zakręcić zawór a następnie podłączyć sprzęt gaśniczy.

DARPA Robotics Challenge
DARPA Robotics Challenge

Wyzwanie przedstawia się bardzo ambitnie, jednak pewien robot sprostał postawionemu zadaniu. Gdy media ekscytowały się przejęciem przez Google’a producenta robotów – firmy Boston Dynamics – to właśnie na łamach Gadżetomanii mieliście możliwość zobaczenia, że to tylko wierzchołek góry lodowej, bo Google przejął również wiele innych, mniej znanych firm związanych z robotyką, w tym m.in. japońską firmę Schaft (więcej na ten temat znajdziecie w artykule "Dlaczego zablokowałeś ciasteczka? – zapytał terminator Google’a, łypiąc groźnie kamerą").

Okazuje się, że przejęcie tej firmy było z punktu widzenia Google’a strzałem w dziesiątkę. Jeszcze pół roku temu na zwycięzcę najbliższego etapu konkursu dla robotów typowany był Atlas, czyli dzieło Boston Dynamics (przeczytacie o nim w artykule "Terminator istnieje. Nazywa się Atlas i jest dziełem Boston Dynamics. Co potrafi?"), jednak to właśnie maszyna japońskiej firmy Schaft okazała się bezkonkurencyjna. Zobaczcie, co potrafi:

SCHAFT : DARPA Robotics Challenge 8 Tasks + Special Walking

Siła, szybkość, precyzja ruchów. Jeszcze niedawno podobne roboty można było oglądać najwyżej w filmach, jednak jak widać rzeczywistość dogoniła filmową fikcję. Co będzie dalej?

Warto pamiętać, że Schaft nie wygrał jeszcze konkursu DARPA Robotics Challenge, ale jedynie środkowy z trzech etapów. Finał odbędzie się bowiem za rok - w grudniu 2014 roku, a przez ten czas wiele może się zmienić. Co istotne, możliwości, przydatne podczas akcji ratunkowej można również wykorzystać w wielu innych sytuacjach.

Robot Schaft
Robot Schaft

I nie chodzi tu wcale o złowrogą, serwowaną nam przez popkulturę wizję bojowych maszyn, ale raczej o całe spektrum zastosowań dla użytkowych robotów, mogących nosić ciężary czy kontrolować i samodzielnie naprawiać różne instalacje. Albo po prostu wejść do płonącego budynku tylko po to, by zakręcić zawór z gazem czy ręcznie uruchomić instalację przeciwpożarową.

Możliwości tegorocznego zwycięzcy DARPA Robotics Challenge wskazują na jeszcze jedną kwestię. Google pokonał na polu robotyki nie tylko znane, amerykańskie uniwersytety, ale również takie instytucje, jak NASA's Jet Propulsion Laboratory czy laboratorium, należące do giganta z sektora obronnego, koncernu Lockheed-Martin, nie tylko dołączając do światowej czołówki, ale z miejsca wskakując na pozycję globalnego lidera.

Przyszłość nadeszła szybciej, niż wielu z nas się spodziewało. I – jak się okazuje – jest już własnością Google’a.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.