Rekordowe przeloty Dreamlinera

Rekordowe przeloty Dreamlinera11.12.2011 12:30
Russell Hill-Delta Virtual Airlines
Adam Maciejewski

W mijającym tygodniu egzemplarz Boeinga B787 Dreamliner odbył dwa rekordowe przeloty. Pokonując trasę Seattle – Dhaka i Dhaka – Seattle ustanowił dwa rekordy i tym samym dał nadzieję na spełnienie przez seryjne maszyny założonych, wysokich osiągów. Z pewnością poprawiło to trochę humor przyszłym odbiorcom B787, trapionych kolejnymi opóźnieniami dostaw kupionych samolotów.

W mijającym tygodniu egzemplarz Boeinga B787 Dreamliner odbył dwa rekordowe przeloty. Pokonując trasę Seattle – Dhaka i Dhaka – Seattle ustanowił dwa rekordy i tym samym dał nadzieję na spełnienie przez seryjne maszyny założonych, wysokich osiągów. Z pewnością poprawiło to trochę humor przyszłym odbiorcom B787, trapionych kolejnymi opóźnieniami dostaw kupionych samolotów.

Joe G. Walker via Aero Pacific Flightlines
Joe G. Walker via Aero Pacific Flightlines

Do bicia rekordów wykorzystano 6 egzemplarz testowy, tzw. ZA006. Napędzają go 2 silniki General Electric GEnx-1B. Na seryjnych B787 będą montowane albo GEnx-1B, albo Rolls-Royce Trent 1000, w zależności od decyzji zamawiającego. 8 maszyn kupionych dla LOT będzie miało turbiny Rolls-Royce’a. ZA006 wystartował z lotniska zakładowego Boeinga nieopodal Seattle 6 grudnia o godzinie 11:02 miejscowego czasu. Trasa lotu do stolicy Bangladeszu biegła w kierunku wschodnim. B787 przeleciał m.in. nad Nowym Jorkiem i Bostonem, po pokonaniu Atlantyku przeleciał nad Półwyspem Iberyjskim, minął egipski Luksor i pokonując jeszcze m.in. przestrzeń powietrzną Arabii Saudyjskiej i Indii w końcu wylądował Dhace.

Michael Priesch via AirlinersNet
Michael Priesch via AirlinersNet

Pokonał w ten sposób dystans 19 835 km i ustanowił rekord najdłuższego przelotu w klasie maszyn o masie 200-250 ton. Odebrał go Airbusowi A330, który w 2002 r. przeleciał 16 903 km. ZA006, po dwugodzinnym postoju w porcie lotniczym w Dhace wystartował do lotu powrotnego. Tym razem jego trasa biegła m.in. nad Tajlandią, Indonezją, Filipinami i Guamem. Po przeleceniu Pacyfiku, maszyna wylądowała w Seattle 8 grudnia, o 5:29 miejscowego czasu. Pokonany dystans wyniósł 18 027 km. Tym samym B787 ustanowił rekord – dotąd wakujący w tej klasie – czasu przelotu dookoła globu w kierunku wschodnim, w czasie 42 godz. i 27 min.

Seth Jaworski via AirlinersNet
Seth Jaworski via AirlinersNet

Szklany kokpit B787 z wyświetlaczami przeziernymi (ang. Head-Up Display, HUD). Ten element wyposażenia znany dotąd z maszyn wojskowych, stał się w ostatnich latach standardem wyposażenia także maszyn cywilnych. B787 to samolot wykorzystujący najnowocześniejsze dostępne technologie. Dlatego widok tradycyjnych wolantów zamiast bocznych drążków sterowych zdumiewa.

Fidor Borysow via AirlinersNet
Fidor Borysow via AirlinersNet

Azyl i miejsce odpoczynku dla pilotów na pokładzie B787. Szczególnie przydatne w czasie długodystansowych przelotów z rezerwową załogą. W czasie rekordowego lotu na pokładzie samolotu było 13 osób: 6 pilotów, 6 pracowników Boeinga oraz obserwator z ramienia National Aeronautic Association (NAA, amerykańskie narodowe stowarzyszenie lotnicze).

Royal S King via AirlinersNet
Royal S King via AirlinersNet

Linia produkcyjna zakładów Boeinga w Everett z widocznymi montowanymi B787. Mimo usilnych starań flagowy model Boeinga notuje kolejne opóźnienia. Z tego powodu B787 dorobił się już prześmiewczego przydomku B7-late-7 (ang. late – spóźniony). Dla przykładu LOT miał otrzymać pierwsze B787 w 2008 r. W listopadzie prezes LOT poinformował, że montaż pierwszego polskiego egzemplarza (a 61. w ogóle) dopiero się rozpoczął. Nie wiadomo, jakie duże są straty LOT z powodu opóźnień.

Akira Uekawa via AirlinersNet
Akira Uekawa via AirlinersNet

B787 All Nippon Airways (ANA), jedyny dotąd dostarczony Dreamliner, w przypadku ANA z 55 zamówionych. Bardziej zabieg wizerunkowy Boeinga, niż wywiązywanie się z przyjętego harmonogramu dostaw. W tym tygodniu drugi japoński lotniczy przewoźnik, Japan Airlines (JAL), dowiedział się o kolejnym poślizgu w terminarzu produkcji. Zamiast w grudniu, pierwszy z 35 kupionych B787 JAL dostaną w połowie lutego.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.