Smach Z: desktopowe gry na konsoli mieszczącej się w kieszeni

Smach Z: desktopowe gry na konsoli mieszczącej się w kieszeni21.11.2016 13:23
Jarosław Balcerzak

Marzenia mobilnych graczy nareszcie mają się ziścić. Smach Z to ultramobilny handheld, na którym zagramy w niemal każdą grę, nie wyłączając Skyrima czy Tomb Raidera. Jak uzyskano tak dużą moc obliczeniową?

Ogromny sukces poprzedzony niepowodzeniem

Historia powstania Smach Z to świetny dowód na to, że nie warto poddawać się po pierwszej porażce. Kampania crowdfundingowa uruchomiona w listopadzie ubiegłego roku musiała zostać przerwana, gdyż nie dawała żadnych nadziei na zebranie nawet połowy z wyznaczonych 900 tys. dol. Twórcy się nie poddali i ruszyli po większe wsparcie inwestorów.

Nie poprzestali wyłącznie na tym i na Gamescomie (sierpień 2016) zaprezentowali działający prototyp urządzenia. Pomimo istotnie większych gabarytów pierwsi użytkownicy oceniali przenośną konsolę niezwykle pozytywnie. Dodatkowe fundusze udało się zgromadzić, a ponowna kampania wystartowała 18 października.

Na osiągnięcie 250 tys. dol. celu potrzebowała niespełna 48 godzin, na dzień dzisiejszy opiewając na kwotę niemal dwukrotnie wyższą. Powody do zadowolenia mają zarówno twórcy jak i wspierający, gdyż – jeśli konstruktorzy dotrzymają obietnic – konsola dokona rewolucji w mobilnym gamingu.

Platforma oparta na AMD szokuje wydajnością

Formą konsola nie odbiega od tego, do czego przyzwyczaiły nas ergonomiczne handheldy, jednak już rozkład przycisków nieco zmieniono. Na froncie umieszczono cztery przyciski, gałkę analogową oraz dwa touchpady zgodne z opcjonalnymi nakładkami w kształcie krzyżaków.

Na górnej krawędzi znalazły się cztery spusty, a z tyłu kolejne dwa przyciski. Konsola ma wymiary 25.5 × 9.5 cm i grubość 2 cm w najcieńszym miejscu. Do wspierających trafi w jednym z pięciu kolorów: czarna, biała, czerwona, zielona bądź niebieska.

Sposobów na korzystanie ze Smach Z jest równie wiele co w przypadku komputera PC: na preinstalowanym Windowsie (10 tys.+ gier) lub Linuksie (ok. 2.5 tys.) uruchomimy niemal dowolną grę ze Steam bądź zainstalowaną samodzielnie. Rozgrywkę możemy prowadzić na wbudowanym ekranie lub telewizorze, podłączonym przez port micro HDMI.

Wykorzystując WiFi możemy bawić się także produkcją uruchomioną na PC lub PS4, bez problemu podłączymy do Smacha również klawiaturę, mysz bądź monitor. Wśród innych funkcjonalności wymienia się wszelkiego rodzaju emulatory, streamowanie rozgrywki na Twitcha, rozmowy przez Skype czy odtwarzanie filmów o rozdzielczości do 4K włącznie.

Specyfikacja jest najsilniejszą stroną urządzenia, opierającego się na niskonapięciowym, 4-rdzeniowym i 4-wątkowym procesorze SoC od AMD, taktowanym od 2.1 do nawet 3.4 GHz. Pamięć RAM typu DDR4 2133 MHz w modelu podstawowym ma pojemność 4 GB, a w wersji Pro 8 GB. W obu znalazła się identyczna karta graficzna: Radeon R7 o taktowaniu 800 MHz.

Jak takie podzespoły sprawują się w praktyce? Moc liczona w GFLOP-ach dwukrotnie przewyższa PS3 i traci ok. 30% do Xbox One. Przykładowe benchmarki rozbudzają wyobraźnię: Just Cause 2 (720p, ustawienia średnie) pracuje w 35 FPS, przedostatni Tomb Raider (720p, średnie) w 40 FPS a Alien: Isolation (720p, ultra) w 35 FPS.

Na dane wyznaczono 64 GB (standard) lub 128 GB (Pro) pamięci flash, w obu wariantach stosując ten sam wyświetlacz: dotykowy FullHD o przekątnej 6”. Łączność w wersji podstawowej ogranicza się do dwuzakresowego WiFi, w modelu Pro rozszerzając się o 4G w LTE. W każdej zintegrowano także Bluetooth, akcelerometr i żyroskop.

Wśród złącz znajdziemy HDMI, USB-C 3.0 oraz czytnik kart microSD. Wersję Pro rozbudowano także o frontową kamerę o rozdzielczości 3 megapikseli. Czas pracy na baterii ma zapewnić 5 h rozgrywki, którą możemy rozszerzyć o drugie tyle dzięki opcjonalnej baterii zewnętrznej, mocowanej do tylnej części obudowy.

Pasywne chłodzenie skonstruowano dość nietypowo: posłużono się pianką węglową pokrytą tlenkiem miedzi. Osiągnięty w ten sposób rezultat istotnie przewyższa konwencjonalne rozwiązania obecne na rynku. Nie mniej innowacyjnie potratowano możliwość upgrade’u: dzięki architekturze clickARM w przyszłości możemy samodzielnie zmodernizować SoC, RAM i pamięć flash.

PCB urządzenia z clickARM, czyli platforma podlegająca łatwej rozbudowie
PCB urządzenia z clickARM, czyli platforma podlegająca łatwej rozbudowie

Konkurencyjna cena handhelda

Kampania właśnie się zakończyła, jednak zamówienia na Smach Z jeszcze przez dłuższy czas będą przyjmowane – do rozpoczęcia produkcji jest jeszcze trochę czasu. Wspierający otrzymają swoje konsole w kwietniu przyszłego roku, a najszybsi z nich mogą się uważać za docenionych przez startup. Zapłacili jedynie 249 Euro, podczas gdy aktualnie jest to już 325 Euro.

Nawet jednak uwzględniając wyższą cenę, trzeba przyznać że w zestawieniu z rynkowymi realiami prezentuje się ona wciąż atrakcyjnie. Za przykład wystarczy podać nadchodzącego Nintendo Switcha, którego mobilne możliwości w porównaniu ze Smachem prezentują się całkiem marnie. W takiej sytuacji pytanie pozostaje tylko jedno: exclusive Zeldy czy cała biblioteka Steam?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.