Superszybki system transportu Hyperloop, rozpropagowany przez Elona Muska, doczekał się rywala. Z konkurencyjnym projektem ruszył były inżynier SpaceX i współtwórca Hyperloop One, Brogan BamBrogan.

bETgeoWJ

Hyperloop to zaprezentowany przez Elona Muska superszybki system transportu. Zastosowane w nim kapsuły mają poruszać się w tunelach z obniżonym ciśnieniem, a dzięki ograniczeniu oporów aerodynamicznych transport ma być szybki i wydajny. Choć towarzysząca projektowi idea nie jest nowa, Hyperloop wydaje się na dobrej drodze do szczęśliwego finału.

Powstały już tory testowe, prototypowe kapsuły, a pierwszy odcinek docelowego tunelu jest od kwietnia 2018 roku montowany w Kalifornii. Co więcej, już tego lata na miejsce zostaną dostarczone pierwsze, produkowane w Hiszpanii kapsuły pasażerskie, a uruchomienie pierwszego, kilometrowego odcinka tunelu (z planowanych 320 kilometrów) ma nastąpić już w 2019 roku.

Moduł tunelu Hyperloop
Moduł tunelu Hyperloop

Zaawansowanie projektu, a także zainteresowanie inwestorów z całego świata pozwala sądzić, że Hyperloop jest projektem skazanym na sukces. Czy coś może stanąć mu na drodze? Okazuje się, że – poza pokonaniem przeszkód natury technicznej – Hyperloop musi zmierzyć się z jeszcze jednym problemem. Jest nim konkurencja.

bETgeoWL

Były współpracownik Elona Muska rzuca mu wyzwanie

Zaproponowany przez Elona Muska system transportowy nie jest jedyny. Z konkurencyjnym projektem wystartował bowiem były współpracownik Muska – inżynier, pracujący wcześniej w SpaceX i Hyperloop One, Brogan BamBrogan. Rozwijany przez niego system transportu Arrivo został zaprezentowany przed rokiem, a firma nawiązała już współpracę z Departamentem Transportu stanu Kolorado i pozyskuje inwestorów. Czym różni się Arrivo od Hyperloopa?

Arrivo: The End of Traffic

Brogan BamBrogan zakłada, że zamiast budować sieć pod- i nadziemnych, szczelnych tuneli, lepszym rozwiązaniem okażą się platformy wykorzystujące lewitację magnetyczną. Współczesna wersja pamiętającego lata 60. Mag-Levu nie jest jednak typowym pociągiem, ale… systemem transportowym dla zwykłych, prywatnych samochodów i ładunków.

Podróżujące na specjalnych, wyposażonych w osłony aerodynamiczne platformach samochody i ładunki mają rozwijać prędkość 320 kilometrów na godzinę. Sam tor Arrivo ma biec wzdłuż zwykłej drogi – na pilotażową inwestycję wybrano drogę E-470, czyli 76-kilometrowy odcinek obwodnicy Denver.

bETgeoWR

Brogan BamBrogan – nietuzinkowy inżynier

Na marginesie samego pomysłu warto również wspomnieć o jego autorze. Brogan BamBrogan kilka lat temu nazywał się Kevin Brogan i pracował jako inżynier w SpaceX – to właśnie on opracował silnik drugiego członku rakiety Falcon 1 i kluczowe dla powodzenia misji osłony termiczne statku kosmicznego Dragon.

Brogan BamBrogan z prezentem, podrzuconym na biurko w Hyperloop One
Źródło zdjęć: © Fot. Twitter
Brogan BamBrogan z prezentem, podrzuconym na biurko w Hyperloop One

Po ogłoszeniu projektu Hyperloop, Kevin był współzałożycielem Hyperloop One – firmy mającej zmienić ambitną ideę Muska w działający system transportu. Odszedł z niej w atmosferze skandalu wraz z częścią pracowników, zaniepokojonych marginalizowaniem zespołu inżynierów odpowiedzialnych za techniczną stronę projektu i panującym w startupie nepotyzmem. Szalę goryczy przepełniły również groźby i szykany, jak choćby stryczek, podrzucony na biurko Brogana.

Warto również wspomnieć, czemu Brogan BamBrogan zawdzięcza swoje niezwykłe imię. Jak wyśledził serwis BuzzFeed, inżynier zmienił je po ślubie z Bambi Liu – młoda para postanowiła nie wybierać jednego ze swoich nazwisk, ale stworzyć nowe, dzięki czemu Bambi stała się Bambi BamBrogan, a Kevin Broganem BamBrogan.

bETgeoWS

Konkurencja to najlepsze, co może nas spotkać

Niezależnie od nietuzinkowego nazwiska i perypetii, związanych z poprzednim zatrudnieniem, nie można odmówić BamBroganowi talentu – zaprojektowane przez niego silniki działają, a kapsuły Dragon z powodzeniem latają w kosmos.

Arrivo - system szybkiego transportu, który ma powstać w Kolorado
Arrivo - system szybkiego transportu, który ma powstać w Kolorado

Zainteresowanie projektem Arrivo stanowej instytucji, odpowiedzialnej za transport, również wydaje się dobrze rokować na przyszłość. Trudno jednak na obecnym etapie wyrokować, czy sam pomysł okaże się strzałem w dziesiątkę.

Trudno jednak przecenić fakt, że Hyperloop doczekał się sensownej konkurencji. Problem szybkiego transportu, ekologia, zakorkowane ulice – to wszystko wymaga nowych rozwiązań. Dobrze, że utalentowani inżynierowie starają się je znaleźć, na czym w przyszłości skorzystamy zapewne wszyscy. Nic nie napędza postępu równie skutecznie, jak zdrowa konkurencja.

Komentarze (4)
bETgeoXH