Fotowoltaika na autobusach. Ambitny projekt Niemców
Fotowoltaika na dachach budynków i farmach fotowoltaicznych zyskuje na popularności. Istnieje jednak wiele innych możliwych zastosowań tej technologii. Niemcy chcą, by panele fotowoltaiczne pojawiły się na autobusach.
14.09.2022 12:50
Instalacja fotowoltaiczna w domu to już nic zaskakującego. Liczba mikroinstalacji na świecie rośnie, a do końca tej dekady tempo wzrostu będzie szalone. Holandia stawia na fotowoltaikę na polach, czyli agrofotowoltaikę. Niemcy mają oryginalny pomysł. Chcą montować panele fotowoltaiczne na autobusach.
Serwis Gram w Zielone donosi o pomyśle firm Sono Motors i ÖPNV-Service. Podpisały one list intencyjny dotyczący współpracy. Jej owocem ma być stosowanie fotowoltaiki na autobusach. Sono Motors to producent m.in. pojazdu elektrycznego Sion. ÖPNV-Service zajmuje się z kolei modernizacją pojazdów transportu publicznego.
Sono Motors pracuje obecnie nad produktem, który nazywa się Solar Bus Kit. W jego skład wchodzą elastyczne panele fotowoltaiczne o grubości 3,5 mm, akumulator, kontroler ładowania i urządzenia telematyczne.
Łączna powierzchnia stosowanych modułów ma wynosić ok. 8 metrów kwadratowych, a moc całej instalacji ma osiągać 1,4 kWp. Zestaw jest konstruowany z myślą o standardowych 12-metrowych autobusach.
Pozyskiwana z paneli fotowoltaicznych energia nie będzie służyć do napędzania pojazdów. Zamiast tego pozwoli ona m.in. na zasilenie układów wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania. Ma to przełożyć się na spore oszczędności. W skali roku pojedynczy autobus ma spalić nawet 1,5 tys. litrów paliwa mniej. Będzie się to wiązać z redukcją emisji CO2 o 4 tony.
Co ważne, całość ma być opłacalna pod kątem ekonomicznym. Sono Motors szacuje, że koszty poniesione na modernizację pojazdu zwrócą się w ciągu 3-4 lat. Trudno o lepszą reklamę nowoczesnego, ekologicznego sposobu zasilania pojazdów w energię elektryczną.
Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii