Oculus Medium: intuicyjne i precyzyjne modelowanie obiektów 3D w VR
Stworzenie trójwymiarowego modelu już wkrótce będzie prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe oprogramowanie dla Oculusa umożliwia satysfakcjonującą zabawę sztuką dosłownie każdemu. W jaki sposób działa?
Sztuka nie tylko dla zaawansowanych
Medium to nadchodzące oprogramowanie Oculusa, które redefiniuje tworzenie trójwymiarowych obiektów i otwiera na nie zupełnie niedoświadczonych użytkowników. Do obsługi potrzebujemy wyłącznie headsetu, kontrolerów Touch i pomysłu na swoje dzieło. Szybki start zapewnia nam intuicyjna obsługa i szereg przewodników: podstawowy i zaawansowane.
Nowy program osiąga dwa zasadnicze cele: po pierwsze niweluje sztywny dotąd podział między kształtującymi realne obiekty rzeźbiarzami, a modelującymi w 3D grafikami. Po drugie, stworzone przez nas dzieła wcale nie muszą utknąć w przestrzeni wirtualnej – poza importem do profesjonalnych aplikacji do modelowania 3D możemy je po prostu wygenerować w drukarce 3D.
Rozbudowane narzędzia o intuicyjnej obsłudze
Po zapoznaniu się z podstawowym szkoleniem program pyta nas o dominującą rękę, aby ustalić w której będziemy trzymać „skrzynkę z narzędziami”, a którą rzeźbić i malować. Od tego momentu możemy już tworzyć, a umożliwia nam to zestaw ośmiu narzędzi.
Podstawowy pozwala na dodawanie i usuwanie materiału, z którego powstaje obiekt. Samodzielnie decydujemy jaka ma być wielkość i kształt dyszy (300 dostępnych fabrycznie) i tryb emisji surowca. W miejscach, gdzie pojawią się nierówności i zbyt ostre krawędzie, korzystamy z wygładzania. Z kolei tam, gdzie powinny się znaleźć – spłaszczania kształtu.
Do naszej dyspozycji są również narzędzia do ułatwionego tworzenia kształtów spiralnych, zwiększania lub zmniejszania objętości wybranych części obiektu oraz rozmazywania powierzchni „kciukiem”. Jeśli zaś wcześniej nie modyfikowaliśmy koloru surowca, w każdej chwili możemy zabrać się za malowanie modelu, wybierając tryb pędzla lub spray’u.
Zaawansowani twórcy docenią możliwości pracy na warstwach, dzięki której łatwiej będzie radzić sobie z wieloma obiektami w jednym projekcie. Wśród pozostałych funkcji warto wspomnieć także o trybie sceny (lustrzane odbicie projektu), rotacji (obrót obiektu podobnie jak na kole garncarskim) oraz reflektorach (modyfikacja warunków oświetlenia projektu).
Oculus Medium
Mikołajkowa premiera
Kolejne narzędzia wciąż są tworzone, choć już te zaimplementowane robią wrażenie. Potęgują je ukończone projekty zaproszonych do współpracy artystów i entuzjastów tej formy modelowania. Warto więc wyczekiwać premiery i finalnej wersji Medium. Zadebiutuje ona 6 grudnia wraz z kontrolerami Touch i przez ograniczony czas będzie do nich dodawana bezpłatnie.