Pierwszy taki polski statek. Unikalna jednostka na Morzu Bałtyckim

Pierwszy taki polski statek. Unikalna jednostka na Morzu Bałtyckim

Statek Sylur
Statek Sylur
Źródło zdjęć: © Grupa Orlen
Mateusz Tomczak
22.02.2023 16:38

Spółka LOTOS Petrobaltic wyposażyła statek Sylur w system wiertniczy. To duża szansa na szybszy rozwój energetyki wiatrowej w rejonie Morza Bałtyckiego.

Do tej pory Polska nie dysponowała jednostką pływającą z wbudowanym systemem wiertniczym. Dzięki modernizacji statku Sylur, Grupa Orlen, do której należy spółka LOTOS Petrobaltic, zyskuje nowe kompetencje w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki temu rozwiązaniu będzie mogła podejmować kolejne działania związane z transformacją energetyczną w Polsce.

Skuteczniejsze badanie dna morskiego

Zainstalowana na statku Sylur wiertnica pozwala prowadzić badania geologiczno-inżynierskie na morzu do głębokości nawet 120 m. Na tym jednak jej możliwości się nie kończą. Narzędzie umożliwia także wiercenie otworów pod dnem do głębokości 100 m.

Takie właściwości statku Sylur sprawiają, że wyniki badań dotyczących struktury dna morskiego będą dużo bardziej precyzyjne od tych prowadzonych przez LOTOS Petrobaltic do tej pory. Badania to jeden z ważniejszych etapów przy projektowaniu farm wiatrowych. Dzięki szczegółowym pomiarom i analizom można podjąć najlepsze decyzje związane z wyborem fundamentów, na których później staną turbiny wiatrowe. Pozwoli to uniknąć problemów w następnych etapach prac.


Nowy sprzęt wiertniczy zastąpi dotychczas wykorzystywaną wiertnię i otwiera przed nami nowe, bardziej zaawansowane zastosowania w sektorze offshore wind. Inwestycja sprawia, że nasz statek Sylur staje się unikalną jednostką w rejonie Morza Bałtyckiego i wpisuje się w szerokie plany rozwoju morskich farm wiatrowych w Polsce oraz krajach bałtyckich.

Grzegorz Strzelczyk, Prezes Zarządu spółki LOTOS Petrobaltic

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gdzie wyruszy statek Sylur?

Długość całkowita statku Sylur wynosi 71,90 m, a tonaż pojemnościowy brutto to 2150 t. Jednostkę zbudowano w Norwegii w 2003 r., a 13 lat później Polska zdecydowała się na jej zakup. Po montażu i testach nowego systemu Sylur zostanie wysłany do prac na Morzu Bałtyckim.

Grupa Orlen zamierza wykorzystywać zmodernizowaną jednostkę nie tylko we własnych projektach. Przewidywane są też usługi na rzecz inwestorów. Pierwsze komercyjne prace statek rozpocznie jeszcze w I kwartale 2023 r. na wodach litewskich, na obszarze przewidzianym pod budowę pierwszej w tym kraju morskiej farmy wiatrowej. Nie wiadomo jeszcze, kiedy i w jakich projektach Sylur pojawi się na polskich wodach terytorialnych.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)