Supernowoczesne wozy strażackie jadą do Świdnika [wideo]

Supernowoczesne wozy strażackie jadą do Świdnika [wideo]
Adam Maciejewski

30.01.2012 13:15, aktual.: 10.03.2022 16:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Coraz bliższy otwarcia świdnicki Port Lotniczy Lublin zakupił pojazdy strażackie najnowszej generacji – Oshkosh New Striker. Lubelskie lotnisko jako pierwsze w całej Europie będzie eksploatować te wozy gaśnicze.

Coraz bliższy otwarcia świdnicki Port Lotniczy Lublin zakupił pojazdy strażackie najnowszej generacji – Oshkosh New Striker. Lubelskie lotnisko jako pierwsze w całej Europie będzie eksploatować te wozy gaśnicze.

Obraz
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/01/fot111.jpg)

W drodze przetargu, za prawie 5 mln złotych kupiono 2 wozy strażackie typu New Striker 1500 (4x4) i New Striker 3000 (6x6). Obie konstrukcje są produktami amerykańskiego potentata w branży motoryzacyjnej, czyli Oshkosh Corporation. Przedsiębiorstwo to konstruuje pojazdy specjalne, w tym lotniskowe wozy strażackie.

Obraz
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/01/fot27.jpg)

Kupione pojazdy należą do najnowszej generacji wozów pożarniczych (nazwanej New Global Striker) w ofercie Oshkosh. Zastąpiły one w zeszłym roku modele linii Striker produkowane od 2001 r. Podstawowym zadaniem takich pojazdów jest błyskawiczne dotarcie do samolotu, który na płycie lotniska miał jakiś wypadek. Dlatego muszą być szybkie.

Napędzają je 16-litrowe silniki Deutz TCD V8 o mocy 697 KM i momencie obrotowym 2645 Nm przy 1400 obr./min, spełniające normy emisji spalin Tier 4i/Euro 5. Do tego automatyczna, elektroniczna, 7-biegowa skrzynia Allison 4800 EVS oraz niejako znak firmowy Oshkosha, czyli niezależne zawieszenie TAK-4 z podwójnymi dźwigniami kierującymi i pojedynczymi resorami sprężynowymi dającymi sprężynowanie kół (skok) do 40,6 cm. Ogumienie to opony Michelin 24R21 XZL. To wszystko ma przełożenie na osiągi. Striker 1500 rozpędza się do 80 km/godz. w 25 s (wioząc 6 tys. l środków gaśniczych), a cięższy Striker 3000 w 40 s (z 12 tys. l). Prędkość maksymalna obu modeli to ponad 113 km/godz.

Tour of the New Oshkosh Striker

Obraz
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/01/fot3a.jpg)

Najbardziej widoczna zmiana w linii New Global Striker to nowa kabina o aerodynamicznym obrysie, dająca o wiele lepsze pole widzenia niż w modelu z 2001 r. Na pulpicie łatwo dostrzec 2 dżojstiki do sterowania dolnym i dachowym działkiem gaśniczym. Strikery dysponują 4 substancjami gaśniczymi: wodą, pianą, proszkiem i tzw. czynnikiem czystym – halonami, np. Halotronem. Dzięki technologii Pulse zasięg wyrzutu proszku w postaci suchej to ponad 27 metrów.

Obraz
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/01/fot45.jpg)

Wydajność działka dachowego wynosi 2366 lub 4732 l/min w zależności od trybu pracy, natomiast działka zderzakowego 1136 l/min. W opcji wyposażenia proponowana jest wzmocniona motopompa o wydajności zwiększonej do 10 000 l/min.

Obraz
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/01/fot56.jpg)

Oczywiście strażacy mogą też gasić za pomocą węży strażackich. Skuteczność akcji gaśniczej pojazdów Striker wspomagają także systemy elektronicznego dozowania piany synchronizujące parametry wyrzutu środków gaśniczych z pracą silnika oraz choćby system CAFS (Compressed Air Foam System), czyli technologia sprężonej piany.

Zdjęcia Oshkosh Corporation

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)