Wang Shu zdobywcą Nagrody Pritzkera 2012 [wideo]

fot. Iwan Baan/The Architect's Newspaper
fot. Iwan Baan/The Architect's Newspaper
Adam Maciejewski

02.03.2012 16:30, aktual.: 10.03.2022 16:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Tegoroczne jury przyznało Nagrodę Pritzkera (ang. Pritzker Prize) chińskiemu architektowi Wang Shu. Choć uzasadnienie głosi, że docenia się w ten sposób Wanga i całą współczesną architekturę ChRL, nie jest to tylko decyzja polityczna. Warto bliżej poznać dokonania Wanga i docenić jego styl.

Tegoroczne jury przyznało Nagrodę Pritzkera (ang. Pritzker Prize) chińskiemu architektowi Wang Shu. Choć uzasadnienie głosi, że docenia się w ten sposób Wanga i całą współczesną architekturę ChRL, nie jest to tylko decyzja polityczna. Warto bliżej poznać dokonania Wanga i docenić jego styl.

W tegorocznym jury, którego obradami kierował lord Peter Palumbo, zasiedli: Alejandro Aravena, Stephen Breyer, Yung Ho Chang, Zaha Hadid, Glenn Murcutt, Juhani Pallasmaa, Karen Stein i Martha Thorne. Przyznawana od 1979 r. nagroda została ufundowana przez pochodzącą z Chicago rodzinę Pritzkerów, działających w branży finansowej, hotelarskiej i przemysłowej. Obecnie nagrodzona osoba otrzymuje dyplom, okolicznościowy medal z brązu i czek na 100 tys. dol. Jednak nagroda to przede wszystkim olbrzymi prestiż i splendor. Nazywana w uproszczeniu Oscarem architektury.

fot. Amateur Architecture Studio via ArchDaily
fot. Amateur Architecture Studio via ArchDaily

Niektórzy zdobywcy Nagrody Pritzkera i ich projekty pojawiali się na Gadżetomanii, m.in. Oscar Niemeyer, Frank Gehry, Tadao Ando, Norman Foster, Herzog & de Meuron, Zaha Hadid czy Eduardo Souto de Moura. Wang jest pierwszym obywatelem Chin uhonorowanym tą nagrodą, ale nie pierwszym Chińczykiem. W 1983 roku zdobył ją urodzony w Kantonie amerykański architekt Ieoh Ming Pei.

fot. Amateur Architecture Studio via ArchDaily
fot. Amateur Architecture Studio via ArchDaily

Na tym i poprzednim zdjęciu jest pawilon Ningbo Tengtou zaprojektowany na Expo 2010 w Szanghaju. Architektura Wanga zdobyła uznanie jury uniwersalnością. Nie ogranicza jej ani skala, ani miejsce. Zachowuje swój charakter, nawet gdy jest formalnie skromna i podporządkowana otoczeniu. Nic dziwnego, jedną z jego pierwszych prac było wnętrze kawiarni połączonej z galerią sztuki w Szanghaju, wszystko na 400 m2.

fot. Lu Wenyu via ArchDaily
fot. Lu Wenyu via ArchDaily
fot. Lu Wenyu via ArchDaily
fot. Lu Wenyu via ArchDaily

Zespół bloków Vertical Courtyard Apartments w chińskim Hangzhou. Wśród budynków projektowanych przez Wanga przeważają projekty, które muszą cechować się dużą funkcjonalnością. Ale nawet wtedy nie tworzy sztampy. Tam, gdzie inni wypełniają krajobraz budynkami jak z szablonu, Wang zaskakuje i wyróżnia się oryginalnym wykorzystaniem przestrzeni, materiałów i formy.

fot. Lv Hengzhong via ArchDaily
fot. Lv Hengzhong via ArchDaily
fot. Lv Hengzhong via ArchDaily
fot. Lv Hengzhong via ArchDaily

Muzeum Sztuki Współczesnej w Ningbo. Jury podkreśliło, że architektura Wanga wprowadza ład w dynamiczny urbanistyczny rozwój chińskich miast. Wang oferuje nowoczesną architekturę, pielęgnuje jednak tradycję, tak pod względem formy, jak i doboru materiałów.

fot. Lu Wenyu via ArchDaily
fot. Lu Wenyu via ArchDaily
fot. Lv Hengzhong via ArchDaily
fot. Lv Hengzhong via ArchDaily

Kampus Xiangshang Chińskiej ASP w Hangzhou zbudowany w dwóch etapach. Projekty Wanga z jednej strony są nowoczesne, z drugiej otwarcie nawiązują do przeszłości. Tam, gdzie jest to możliwe - bryłą budynku, a tam gdzie możliwości są ograniczone - doborem materiałów lub choćby estetyką detali.

fot. Lv Hengzhong via ArchDaily
fot. Lv Hengzhong via ArchDaily
fot. Lv Hengzhong via ArchDaily
fot. Lv Hengzhong via ArchDaily

Muzeum Historii w Ningbo to najlepszy przykład, aby odnieść się do poglądów samego Wanga. Architekt uważa, że bezrefleksyjna pogoń za nowością jest skazana na porażkę. „Utrata tradycji to utrata przyszłości” - twierdzi Wang. Tworzona w ten sposób architektura nie przetrwa próby czasu. I takie podejście podziela jury. W uzasadnieniu podkreślono, że moc architektury Wanga leży w silnym osadzeniu w kontekście miejsca i kultury.

Na koniec wszystkim zainteresowanym polecam wykład, który Wang Shu wygłosił na wydziale Graduate School of Design Uniwersytetu Harvarda jako profesor wizytujący (katedra im. Kenzō Tange, laureata Nagrody Pritzkera w 1987 roku). Tytuł wykładu to: „Geometria i narracja naturalnej formy”.

Kenzo Tange Lecture: Wang Shu, "Geometry and Narrative of Natural Form"

Źródło: domusweb, The Architect's Newspaper, chinese-architects.com, Architecture Lab

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także