Zadbaj o silnik turbo. Kluczowe zasady do przedłużenia jego żywotności

Wybierając współczesne samochody, coraz częściej decydujemy się na jednostki napędowe z silnikami benzynowymi, które są wyposażone w turbodoładowanie. Pojazdy bez tej technologii stają się rzadkością na rynku. Aby zadbać o trwałość takiego silnika, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów jego eksploatacji.

Jak odpowiednio zadbać o silnik benzynowy turbo?
Jak odpowiednio zadbać o silnik benzynowy turbo?
Źródło zdjęć: © Getty Images | 4X-image

Jeżeli użytkowaliście wcześniej samochód z silnikiem wolnossącym, przejście na turbodoładowaną jednostkę benzynową z pewnością zmieni wasze wrażenia z jazdy. Jeden z największych atutów to wyższy moment obrotowy dostępny już przy niższych obrotach silnika, co stanowi istotną różnicę w porównaniu z wolnossącymi silnikami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartwatch Huawei Watch GT 4?

Turbodoładowanie motywuje do dynamicznego prowadzenia auta, ale równie istotne jest, aby technika jazdy pozwalała na zużycie mniejszej ilości paliwa. Ostatecznie, odpowiednie użytkowanie wpływa również na dłuższą żywotność silnika.

Nowoczesne oleje przyczyniają się do szybszego zabezpieczenia silnika oraz turbosprężarki zaraz po uruchomieniu, nawet gdy są jeszcze chłodne. Jednakże nie zawsze są one świeże i mogą nie spełniać nowych norm jakościowych. Rozgrzewanie płynu chłodniczego do 90 st. C nie oznacza jeszcze, że silnik jest gotowy do pełnego użycia.

Temperatura oleju ma znaczenie

Zawsze zwracajcie uwagę na temperaturę oleju – powinna oscylować co najmniej w granicach 50 st. C przed intensywniejszymi manewrami. Bez odpowiedniego podgrzania nie warto ryzykować uszkodzenia tego delikatnego elementu. Podobna uwaga dotyczy procesu chłodzenia turbosprężarki po intensywnej jeździe.

Niech auto działa na wolnych obrotach przez około minutę po dynamicznej trasie, zamiast natychmiast wyłączyć silnik. Nowoczesne auta często mają systemy automatycznego chłodzenia turbosprężarki nawet po zgaszeniu silnika, co zapobiega uszkodzeniom.

Kolejnym istotnym elementem jest chłodzenie oleju po długotrwałej, dynamicznej jeździe, ponieważ pozostawienie gorącego oleju w układzie prowadzi do jego nadmiernego starzenia. Z tego powodu powinno się zachować spokojny styl jazdy na końcu trasy.

Co jeszcze możesz zrobić?

Dzięki zaleceniom producentów i kursom ekojazdy, wielu kierowców może zredukować zużycie paliwa oraz obciążenie silnika. Niestety, wyższa czułość na niskie obroty nie zawsze jest w pełni eliminowana. Jednostki z kołami dwumasowymi mogą nieco minimalizować to zjawisko.

Nie, jazda po mieście nie wymaga studzenia turbiny. Chyba że jeździcie ciągle z pedałem gazu w podłodze.
Nie, jazda po mieście nie wymaga studzenia turbiny. Chyba że jeździcie ciągle z pedałem gazu w podłodze.© fot. Marcin Łobodziński

Regularne wymiany oleju co 15 000 km, a w przypadku bardziej agresywnej jazdy nawet co 10 000 km, są obowiązkowe dla utrzymania odpowiedniej kondycji turbodoładowanego silnika. Jakość i normy oleju mają kluczowe znaczenie, więc należy trzymać się zaleceń producenta pojazdu.

Nie tylko olej, ale również jakość paliwa wpływa na trwałość silnika, zwłaszcza w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem, gdzie precyzyjna liczba oktanowa i jakość paliwa są niezbędne. Wszelkie zanieczyszczenia paliwowe mogą powoli, ale systematycznie, przyczyniać się do uszkodzenia silnika i układu wtryskowego.

Źródło artykułu:WP Autokult
poradnikisilnikiauto

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)