Pierwszy nowoczesny śmigłowiec. Igor Sikorski za sterami VS 300
Jak powinien wyglądać nowoczesny śmigłowiec? Dzisiaj dobrze o tym wiemy, jednak pionierzy branży musieli to najpierw wymyślić i przetestować. Pierwsze próby wyglądały niesamowicie.
21.05.2019 | aktual.: 09.03.2022 09:03
W maju 1940 roku Igor Sikorski dokonał oblotu śmigłowca. Zachowało się nagranie z tej wiekopomnej chwili. Stosownie do epoki, pionier śmigłowcowej technologii testuje swoją maszynę w garniturze i kapeluszu.
Russian American aircraft designer Igor Sikorsky test flies the Vought-Sikorsky V...HD Stock Footage
Tak właśnie wyglądały początki branży, bez której trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat. Jednym z jej filarów był właśnie Igor Sikorski. Ale zanim urodzony w Rosji pionier lotnictwa zajął się śmigłowcami, przeszedł do historii jako konstruktor pierwszego w dziejach, czterosilnikowego bombowca.
Machina o nazwie Ilja Muromiec była pierwszym tego typu samolotem, produkowanym seryjnie. Poza wielkim bombowcem Sikorski zaprojektował ponad 20 innych samolotów.
Śmigłowiec z wirnikiem ogonowym
Po emigracji do Stanów Zjednoczonych Igor Sikorski zasłynął jako projektant śmigłowców. Na filmie widzimy oblot jednej z pionierskich maszyn – modelu Vought-Sikorsky 300.
Śmigłowiec – choć nie był pierwszą tego typu konstrukcją na świecie – wyróżniał się kilkoma innowacyjnymi rozwiązaniami. Był to m.in. pojedynczy silnik, napędzający dwa wirniki. Sam układ wirników z wirnikiem głównym i mniejszym wirnikiem ogonowym stał się w późniejszych latach śmigłowcowym standardem. Co więcej, maszyna była dostosowana do lądowania na wodzie.
Warto przy tym pamiętać, że Igor Sikorski, choć powszechnie znany, nie był ani jedynym, ani pierwszym budowniczym śmigłowców. Udane testy śmigłowców prowadzili również niemieccy konstruktorzy, a niektóre modele – jak choćby Flettner Fl 282 czy Focke-Achgelis Fa 223 – weszły nawet do produkcji seryjnej, służąc w różnych rolach podczas II wojny światowej.
Konstruktor, który zmienił branżę
Dziedzictwo Igora Sikorskiego jest jednak niekwestionowane. Założona przez niego firma Sikorsky Aircraft Corporation weszła w skład koncernu United Technologies Corporation, gdzie przez dziesiątki lat wyznaczała kierunki rozwoju wiropłatów.
Amerykański koncern wykupił również polską fabrykę PZL Mielec. W 2015 roku United Technologies Corporation zostało przejęte przez koncern Lockheed Martin.
Z biura konstrukcyjnego Sikorskiego wyszły takie maszyny, jak SH-3 Sea King (Sikorsky S-61), CH-53 Sea Stallion (Sikorsky S-65), UH-60 Blackhawk (Sikorsky S-70) czy Sikorsky S-92.
Zobacz także