Pierwszy nowoczesny śmigłowiec. Igor Sikorski za sterami VS 300

Jak powinien wyglądać nowoczesny śmigłowiec? Dzisiaj dobrze o tym wiemy, jednak pionierzy branży musieli to najpierw wymyślić i przetestować. Pierwsze próby wyglądały niesamowicie.

Śmigłowiec VS 300
Śmigłowiec VS 300
Łukasz Michalik

21.05.2019 | aktual.: 09.03.2022 09:03

W maju 1940 roku Igor Sikorski dokonał oblotu śmigłowca. Zachowało się nagranie z tej wiekopomnej chwili. Stosownie do epoki, pionier śmigłowcowej technologii testuje swoją maszynę w garniturze i kapeluszu.

Russian American aircraft designer Igor Sikorsky test flies the Vought-Sikorsky V...HD Stock Footage

Tak właśnie wyglądały początki branży, bez której trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat. Jednym z jej filarów był właśnie Igor Sikorski. Ale zanim urodzony w Rosji pionier lotnictwa zajął się śmigłowcami, przeszedł do historii jako konstruktor pierwszego w dziejach, czterosilnikowego bombowca.

Machina o nazwie Ilja Muromiec była pierwszym tego typu samolotem, produkowanym seryjnie. Poza wielkim bombowcem Sikorski zaprojektował ponad 20 innych samolotów.

Ilja Muromiec
Ilja Muromiec

Śmigłowiec z wirnikiem ogonowym

Po emigracji do Stanów Zjednoczonych Igor Sikorski zasłynął jako projektant śmigłowców. Na filmie widzimy oblot jednej z pionierskich maszyn – modelu Vought-Sikorsky 300.

Śmigłowiec – choć nie był pierwszą tego typu konstrukcją na świecie – wyróżniał się kilkoma innowacyjnymi rozwiązaniami. Był to m.in. pojedynczy silnik, napędzający dwa wirniki. Sam układ wirników z wirnikiem głównym i mniejszym wirnikiem ogonowym stał się w późniejszych latach śmigłowcowym standardem. Co więcej, maszyna była dostosowana do lądowania na wodzie.

Vought-Sikorsky 300
Vought-Sikorsky 300© domena publiczna

Warto przy tym pamiętać, że Igor Sikorski, choć powszechnie znany, nie był ani jedynym, ani pierwszym budowniczym śmigłowców. Udane testy śmigłowców prowadzili również niemieccy konstruktorzy, a niektóre modele – jak choćby Flettner Fl 282 czy Focke-Achgelis Fa 223 – weszły nawet do produkcji seryjnej, służąc w różnych rolach podczas II wojny światowej.

Konstruktor, który zmienił branżę

Dziedzictwo Igora Sikorskiego jest jednak niekwestionowane. Założona przez niego firma Sikorsky Aircraft Corporation weszła w skład koncernu United Technologies Corporation, gdzie przez dziesiątki lat wyznaczała kierunki rozwoju wiropłatów.

Amerykański koncern wykupił również polską fabrykę PZL Mielec. W 2015 roku United Technologies Corporation zostało przejęte przez koncern Lockheed Martin.

Śmigłowiec UH-60 Blackhawk
Śmigłowiec UH-60 Blackhawk© Lockheed Martin

Z biura konstrukcyjnego Sikorskiego wyszły takie maszyny, jak SH-3 Sea King (Sikorsky S-61), CH-53 Sea Stallion (Sikorsky S-65), UH-60 Blackhawk (Sikorsky S-70) czy Sikorsky S-92.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.