Cody Dock Rolling Bridge. Niesamowity most toczy się by przepuścić łodzie

Cody Dock Rolling Bridge - most, który można przetaczać
Cody Dock Rolling Bridge - most, który można przetaczać
Źródło zdjęć: © Thomas Randall-Page
Łukasz Michalik

18.05.2023 18:45

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak zbudować most, który nie utrudni żeglugi? Najbardziej typowym rozwiązaniem tego problemu są mosty zwodzone. Projektant Thomas Randall-Page, opracował jednak zupełnie inne rozwiązanie: most, który obraca się wzdłuż swojej podłużnej osi. Aby przemieścić wielką konstrukcję wystarczy jeden człowiek.

Zbudowany w Londynie most, a w zasadzie kładka pieszo-rowerowa, wygląda na pozór zupełnie zwyczajnie. Dwie stalowe, kwadratowe ramy są połączone kawałkiem metalowej drogi, po której mogą przemieszczać się piesi i rowerzyści.

Prawdziwa magia dzieje się, gdy pod mostem musi przepłynąć łódź, która nie jest w stanie zmieścić się pod drogą. Na taką okazję Thomas Randall-Page zaprojektował niezwykłe rozwiązanie: mechanizm, dzięki któremu część, po której chodzą ludzie, może znaleźć się kilka metrów wyżej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

- Podnoszenie, kołysanie, przesuwanie, składanie i przechylanie… rozwiązań problemu otwierania mostu jest wiele i są one różnorodne — twierdzi Thomas Randall-Page, który do listy sposobów na przemieszczanie mostu dodał autorski pomysł: toczenie ich wzdłuż kanałów.

Cody Dock Rolling Bridge - most, który się toczy

Mechanizm składa się z przymocowanych do brzegów, stalowych prowadnic, na których zawieszona jest cała konstrukcja i po których przemieszczają się ramy mostu. W ramach wycięte są otwory, pasujące do zębów prowadnic, dzięki czemu cała całość może się bezpiecznie obracać.

Cody Dock Rolling Bridge do pracy nie potrzebuje elektryczności – jest napędzany siłą mięśni ludzi, a do przemieszczenia 12-tonowego mostu wystarczy człowiek, napędzający mechanizm korbowy. Aby było to możliwe, w konstrukcji mostu zastosowano betonowy balast, inspirowany wiktoriańskimi mechanizmami zapór wodnych, często budowanych na podlondyńskich kanałach.

Wystarczy 20 minut, aby Cody Dock Rolling Bridge zmienił swoje położenie, obracając się na prowadnicach o 180 stopni. W tym czasie cała konstrukcja przetacza się po prowadnicach wzdłuż kanału, dzięki czemu dotychczasowa droga unosi się, tworząc dodatkową, kilkumetrową przestrzeń, umożliwiającą żeglugę.

Łukasz Michalik, dziennikarz Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)