Lynx Wildcat rozpoczął kluczowy etap prób morskich
15.01.2012 12:39, aktual.: 11.03.2022 08:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Śmigłowiec Lynx Wildcat rozpoczął w mijającym tygodniu najbardziej istotną fazę testów morskich. W ich czasie będzie operował z pokładu okrętu Royal Navy, fregaty rakietowej HMS Iron Duke.
Śmigłowiec Lynx Wildcat rozpoczął w mijającym tygodniu najbardziej istotną fazę testów morskich. W ich czasie będzie operował z pokładu okrętu Royal Navy, fregaty rakietowej HMS Iron Duke.
Na zdjęciach opublikowanych przez brytyjski resort obrony widać prototyp ZZ402 podchodzący do lądowania. Na przykadłubowych wysięgnikach podwieszone są torpedy Sting Ray. Jest to podstawowa, lekka (kal. 324 mm), brytyjska torpeda przeciw okrętom podwodnym. Posiada aktywno-pasywny akustyczny system naprowadzania na cel i przy prędkości 45 węzłów ma zasięg ok. 10 km.
To nie pierwsze morskie próby pokładowe Wildcata. Wcześniej nowy helikopter testowany był na pokładzie jednostki pomocniczej brytyjskiej marynarki RFA (Royal Fleet Auxiliary) Argus w listopadzie ubiegłego roku.
Teraz pływającą bazą dla ZZ402 będzie fregata typu 23, HMS Iron Duke. Takie okręty dysponują hangarem mieszczącym jeden śmigłowiec pokładowy. Na powyższym zdjęciu widać HMS Iron Duke i operujący z jej pokładu helikopter Lynx HAS.3 w czasie działań inspekcyjnych.
Wcześniej HMS Iron Duke brał udział w testach 4. brytyjskiego prototypu (PP5 ZF649) śmigłowca AW101 Merlin.
AW-159 take off
Lynx Wildcat to pokłosie programu Future Lynx, czyli opracowania następcy dla floty śmigłowców Westland Lynx, konia roboczego jeśli chodzi o wielozadaniowe śmigłowce brytyjskich sił zbrojnych. Wildcat to dzieło koncernu AgustaWestland, gdzie nosi oznaczenie AW159. Brytyjskie ministerstwo obrony zamówiło 34 śmigłowce dla lotnictwa wojsk lądowych (Army Air Corps), jako następców Lynxów AH.7 i 28 pokładowych dla lotnictwa marynarki (Fleet Air Arm), gdzie zastąpią – wciąż nowoczesne – Lynxy HMA.8. Cena jednego brytyjskiego egzemplarza to ok. 27 mln funtów. Dostawy pierwszych maszyn zaplanowano na lata 2014-15.
Wizualizacja obu wariantów Wildcata we wspólnym locie. Oba warianty będą dysponować bogatym wyposażeniem elektronicznym, którego wspólnym elementem będzie stabilizowana głowica optoelektroniczna zamontowana w części nosowej. Przedstawiony wariant morski uzbrojony jest w 4 lekkie pociski MBDA FASGW-ANL. Zastąpią one w przyszłości w arsenale Royal Navy pociski przeciwokrętowe Sea Skua.