Wirtualna rzeczywistość to nie tylko wzrok i słuch. Co z pozostałymi zmysłami?

Wirtualna rzeczywistość kojarzy się nam zazwyczaj z założonymi na głowę goglami i przestrzennym dźwiękiem. Iluzja wirtualnego świata, wykorzystująca tylko dwa zmysły jest jednak bardzo niedoskonała. W jaki sposób można oszukać pozostałe?

Wirtualna rzeczywistość to nie tylko wzrok i słuch. Co z pozostałymi zmysłami? 1Grafika przedstawiająca ludzki mózg pochodzi z serwisu Shutterstock
Łukasz Michalik

Wirtualna rzeczywistość to na razie tylko dwa zmysły

Kto może, projektuje i pokazuje gogle wirtualnej rzeczywistości. Trzeba przyznać, że Palmer Luckey, który w wieku 19 lat pokazał światu prototyp o nazwie Oculus Rift, pierwszy sukces ma już za sobą. I nie chodzi tu o majątek, zdobyty najpierw na Kickstarterze, a później po przejęciu firmy przez Facebooka, ale o wpływ na rozwój całej branży. Jest czego zazdrościć, co podziwiać i czego gratulować.

Nie ukrywam jednak, że trochę mnie nudzą pokazywane od trzech lat gotowe produkty i prototypy. Nie, żebym miał do nich jakieś konkretne zastrzeżenia – chodzi raczej o to, że kolejni producenci robią niemal identyczne gogle, a następnie działy marketingu usiłują nam wmówić, że ten właśnie konkretny model jest przełomowy i lepszy od konkurencji.

Tymczasem najważniejsza różnica sprowadza się do sposobu działania – albo samodzielnie, po podłączeniu do komputera czy konsoli, albo z wykorzystaniem smartfona, a jedynym nowatorskim i ciekawszym od reszty projektem wydają mi się gogle HoloLens Microsofu, stawiające nie na wirtualną, a na rozszerzoną rzeczywistość.

Minecraft Hololens demo at E3 2015 (amazing!)

Tym, co łączy wszystkie te projekty jest również fakt, że solidarnie ignorują większość zmysłów człowieka, skupiając się jedynie na tych najważniejszych: wzroku i słuchu. A co z węchem, dotykiem i smakiem? I całą paletą innych, wybiegających poza tradycyjną piątkę? Nie, nie chodzi tu o szósty zmysł i oglądanie umarlaków, ale o wrażliwość na ból, temperaturę, świadomość napięcia mięśni i ułożenia ciała czy zmysł równowagi.

VR i dotyk

Próbą wyjścia poza schemat gogle + słuchawki są różne, przeznaczone przede wszystkim dla graczy, bieżnie, pozwalające na zaangażowanie w wirtualnym świecie całego ciała – użytkownik biega, kuca, a nawet skacze. Takich rozwiązań powstało wiele – od antycznego 1000CS z 1991 roku, przeznaczonego jeszcze dla Amigi, poprzez współczesne, współpracujące ze sprzętem Oculusa urządzenia, jak bieżnie Virtuix Omni czy Cyberith Virtualizer.

Way Before Oculus Rift, HTC Vive & Sony Playstation VR, Amiga had VR 1000CS

Poza konsumenckim sprzętem powstają również rozwiązania eksperymentalne, jak choćby przygotowany z okazji premiery Battlefielda 3 Ultimate Battlefield Symulator, wyposażony w bieżnie, kilka projektorów wyświetlających obraz wokół gracza, a także w paintballowe markery, zapewniające wyjątkowo intensywne wrażenia związane z wymianą ognia.

Ultimate Battlefield 3 Simulator - Build & Test (Full Video) - The Gadget Show

W tym przypadku postrzał naprawdę boli. Trudno jednak wyobrazić sobie takie rozwiązania w domach każdego z graczy. Ale może w jakichś salonach gier stałyby się przebojem?

Ciekawym i znacznie bardziej dostępnym rozwiązaniem, stworzonym przede wszystkim z myślą o grach FPS, jest kamizelka KOR-FX, symulująca uderzenia pocisków.

Kor-FX 4DFX Haptic Gaming Vest - The next step in game immersion?

Kwestię dotyku częściowo rozwiązują również różne rękawice, pozwalające na manipulowanie wirtualnymi obiektami. Możliwości tego sprzętu stają się coraz większe, a przekaz informacji następuje w obie strony. Przykładem takiego rozwiązania jest haptyczna rękawica Hands Omni, dzięki której użytkownik ma możliwość doświadczenia kształtu, ciężaru i wielkości trzymanego w dłoni, wirtualnego przedmiotu.

Rice engineers develop hands-on feedback for virtual gaming

Jeszcze inny pomysł zaprezentowali twórcy symulatora drapieżnego ptaka o nazwie Birdly, gdzie – poza samą, nietypową pozycją użytkownika, o odpowiednie bodźce zadbano za pomocą wentylatora, zapewniającego przepływ powietrza.

Weltneuheit Vogelflugsimulator - Birdly, worlds first bird flight simulator

VR i smak

Kolejny zmysł – smak – również można już skutecznie oszukać. Ponad dwa lata temu pisałem o wynalazku rodem z Singapuru, który można określić mianem symulatora smaków. Jest to podłączane do języka urządzenie o nazwie Digital Taste Interface, które drażniąc prądem kubki smakowe użytkownika powoduje odczuwanie smaków słonego, słodkiego, kwaśnego i gorzkiego.

Digital Taste Interface (Electric Taste and Thermal Taste)

Sprzęt na razie wydaje się mało wygodny i raczej trudny do zastosowania w praktyce, stąd pozostaje poczekać na jego dopracowanie. A jest na co czekać – wyobraźcie sobie choćby to, że w grze RPG wchodząc do karczmy będziemy mogli spróbować serwowanych tam potraw. Albo – gdy już opuścimy świat gry – spróbować zdalnie potrawy przed zamówieniem jej do domu.

VR i zapach

A co z zapachem? Tu sprawa wydaje się prosta, bo urządzenia, pozwalające na przesyłanie go na odległość istnieją od lat. Problemem jest jednak zarówno eksploatacja takiego sprzętu, który wymaga stosowania pojemników z różnymi, zapachowymi substancjami, jak i wiarygodne mieszanie uwalnianych aromatów.

Ciekawą próbę sensownego rozwiązania tego problemu pokazano całkiem niedawno – podczas targów Game Developers Conference 2015. Firma FeelReal zaprezentowała wówczas maskę, przeznaczoną do współpracy z goglami Oculusa.

Maska FeelReal zawiera pojemniki z siedmioma zapachami, typowymi dla oceanu, dżungli, ognia, trawy, prochu, kwiatów i metalu, a do tego może dmuchnąć w twarz użytkownika powietrzem o zróżnicowanej temperaturze, a także skrapiać ją wodą.

Łatwo wyobrazić sobie zastosowanie takiego wynalazku choćby w jakiejś ambitniejszej produkcji FPS, gdzie stojąc na brzegu rzeki poczujemy chłodny powiew i spadające na nas krople, po wymianie ognia w zamkniętych pomieszczeniach dusić nas będzie smród gazów prochowych, a przechodząc obok ogniska odczujemy na skórze jego ciepło.

Na taką wirtualną rzeczywistość czekam!

Chętnie – choć wcale nie jestem pewny, czy z przyjemnością – przetestowałbym na sobie podobne rozwiązanie, łączące tradycyjnie rozumianą wirtualną rzeczywistość, czyli bodźce wzrokowe i słuchowe, z całą resztą.

Wirtualna rzeczywistość to nie tylko wzrok i słuch. Co z pozostałymi zmysłami? 2
Zdjęcie przedstawiające ludzki mózg ze słuchawkami pochodzi z serwisu Shutterstock

Wrażenie musi być wówczas niesamowite, pozbawione tych wszystkich rozpraszaczy i wskazówek, które, jak w „Incepcji”, pozwalają w każdej chwili zweryfikować, co jest iluzją, a co rzeczywistością. Zaangażowanie wszystkich zmysłów z pewnością sprawi, że ta granica stanie się jeszcze cieńsza i coraz bardziej płynna.

Zapewne – przy dzisiejszym poziomie technologii – wciąż jeszcze będzie dostrzegalna, ale immersja stanie się coraz doskonalsza. I przypuszczam, że z czasem VR podobnie jak niektóre gatunki gier podzieli się na dwa wyraźne nurty: jeden pełen umowności, zabawy kolorami, formą i niepozostawiający złudzeń co do swojej realności i drugi, którego ambicją będzie jak najwierniejsze oddanie świata rzeczywistego.

W tym drugim przypadku zaangażowanie jak największej liczby zmysłów wydaje się jedynie kwestią czasu. I dopiero wtedy będę mógł z czystym sumieniem przyznać: oto wirtualna rzeczywistość, na którą czekałem.

Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości