Fotowoltaika w Polsce. Popełniliśmy podstawowy błąd

Fotowoltaika w Polsce. Popełniliśmy podstawowy błąd02.02.2022 09:09
Panele fotowoltaiczne
Źródło zdjęć: © GETTY | Tom Williams

Fotowoltaika w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. W pierwszej kolejności postawiliśmy jednak na budowanie mikroinstalacji, z których korzystają przede wszystkim odbiorcy indywidualni. To błąd, który odbija się na nas wszystkich.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Polacy polubili fotowoltaikę. Program Mój Prąd, w ramach którego można było uzyskać 5, a później 3 tys. złotych dofinansowania mikroinstalacji fotowoltaicznej cieszył się dużym zainteresowaniem. Niestety liczba pojawiających się instalacji była zbyt duża w stosunku do możliwości polskich sieci przesyłowych.

Instalacja fotowoltaiczna zbudowana na potrzeby odbiorcy indywidualnego produkuje przez większość czasu więcej energii, niż zużywa się w danej chwili w gospodarstwie domowym. Nadmiar produkowanego prądu musi być oddany do sieci, co stanowi problem. Wzrasta w niej napięcie, co może przekładać się na wyłączanie się instalacji fotowoltaicznych w sąsiedztwie.

Rozwiązaniem problemu mogłoby być zwiększenie nacisku na inwestowanie w fotowoltaikę dla biznesu zamiast promowania rozwiązań przeznaczonych dla odbiorców indywidualnych. Przedsiębiorstwa pracują z pełną mocą w godzinach, w których produkcja prądu z paneli fotowoltaicznych jest największa, dlatego prąd może być w stu procentach zużywany w miejscu jego wytwarzania.

- Instalacje fotowoltaiczne dla biznesu są korzystnym rozwiązaniem dla firm, ale również dla społeczeństwa, w mojej ocenie nawet bardziej niż domowe mikroinstalacje. Największa produkcja energii z fotowoltaiki generowana jest w godzinach południowych, kiedy większość z nas nie przebywa w domu - jesteśmy wówczas w miejscach pracy, biurach, urzędach. Właśnie tam zużywamy duże ilości prądu - zasilane są komputery, klimatyzatory, maszyny na halach produkcyjnych, chłodnie - komentował sprawę dla serwisu Gadżetomania Marcin Ściążko, ekspert tematyki OZE.

Wysoka autokonsumpcja zwiększa też opłacalność instalacji fotowoltaicznej. W przypadku oddawania nadmiaru prądu do sieci przez prosumentów mają oni prawo do odzyskania jedynie 80 proc. nadmiarowej produkcji. Tracą więc 20 proc. wyprodukowanej energii. Przy wysokiej autokonsumpcji zużywana jest cała wyprodukowana energia, a sieć przesyłowa nie jest dodatkowo obciążana.

Jak zauważa Marcin Ściążko, moc instalacji fotowoltaicznych projektowanych z myślą o domach jednorodzinnych jest obliczana z myślą o zużyciu rocznym. Takie podejście sprawia, że od kwietnia do października produkuje się znaczną większość prądu (najwięcej w miesiącach letnich). Wtedy jego zużycie nie jest wysokie. Z kolei zimą, gdy zużywamy najwięcej energii, produkcja z paneli jest niewielka i niemal cały prąd, który wykorzystujemy, pochodzi z elektrowni konwencjonalnych.

Jednym z rozwiązań tego problemu mogłyby być także magazyny energii. Te jednak są zwyczajnie drogie i trudno spodziewać się, by klienci indywidualni zdecydowali się na inwestycję w tego typu urządzenia.

Inwestycje w fotowoltaikę dla biznesu są opłacalne, jednak wydaje się, że dobrym podejściem byłoby promowanie tego typu rozwiązań. Stawianie na odnawialne źródła energii przy jednoczesnym promowaniu wysokiej autokonsumpcji mogłoby w znacznym stopniu przyczynić się do redukcji energii koniecznej do wyprodukowania przez elektrownie węglowe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.