Dwujęzyczny mózg działa zdecydowanie sprawniej

Przez wiele lat panowało przekonanie, że drugiego języka należy zacząć uczyć dziecko, dopiero kiedy opanuje już przynajmniej podstawy swojego języka rodzimego. Nowe badania dotyczące rozwoju dwujęzycznych od urodzenia dzieci wskazują jednak, że jest to błędne założenie. Maluchy uczące się mówić więcej niż jednym językiem rozwijają się zdecydowanie lepiej.

Dwujęzyczne dzieci lepiej się rozwijają (fot.: sxc.hu)
Dwujęzyczne dzieci lepiej się rozwijają (fot.: sxc.hu)
Kira Czarczyńska

10.05.2012 | aktual.: 10.03.2022 14:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przez wiele lat panowało przekonanie, że drugiego języka należy zacząć uczyć dziecko, dopiero kiedy opanuje już przynajmniej podstawy swojego języka rodzimego. Nowe badania dotyczące rozwoju dwujęzycznych od urodzenia dzieci wskazują jednak, że jest to błędne założenie. Maluchy uczące się mówić więcej niż jednym językiem rozwijają się zdecydowanie lepiej.

Niemowlęta rodzą się bez określonych preferencji językowych, ze zdolnością do nauczenia się tej mowy, którą posługują się ich bliscy. Ta umiejętność jednak szybko zanika i roczne dziecko nie jest już w stanie tak perfekcyjnie przystosować się do rozróżniania i naśladowania dźwięków innej mowy niż ta, jaka towarzyszyła mu od pierwszych minut.

Czy jednak należy wykorzystać ten rok do nauki języków?

Naukowcy zadają sobie to pytanie już od początków XIX wieku, teraz jednak zyskali możliwość rzeczywistego, medycznego sprawdzenia, jak mózg małego dziecka radzi sobie z dwujęzycznością. Dzięki fNIRS - funkcjonalnej spektroskopii w bliskiej podczerwieni - mogą na bieżąco śledzić aktywność neuronów i oceniać ich sprawność.

Szczegółowe badania wskazały, że mózgi dzieci uczonych od urodzenia posługiwania się dwoma językami wykazują zdecydowanie większą elastyczność. Nie sprawia im na przykład problemu przełączanie się między różnymi punktami widzenia czy zadaniami, a maluchy dużo lepiej oddzielają informacje istotne od niezbyt ważnych i częściej posługują się intuicją w myśleniu.

Ta swoista naturalna wielozadaniowość nie tylko nie wpływa negatywnie na rozwój dzieci, jak kiedyś przypuszczano, ale wręcz bardzo im pomaga. I to nie tylko w nauce konkretnych rzeczy, ale również w rozwijaniu umiejętności społecznych i nawiązywania kontaktu i współpracy z rówieśnikami - mniej zagraża im więc samotność. A co ważne, zalety dotyczą nie tylko dzieciństwa - na starość dwujęzyczni ludzie mają znacznie większą szansę zachować sprawność umysłową.

Źródło: NewScientist.com

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (6)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.