„Quick, draw!”: sztuczna inteligencja ucząca się na rysunkach internautów

„Quick, draw!”: sztuczna inteligencja ucząca się na rysunkach internautów
Jarosław Balcerzak

18.11.2016 08:35, aktual.: 10.03.2022 09:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Było już rozpoznawanie zdjęć, pisma czy głosu, pora na naszą graficzną twórczość. Specjalny algorytm Google’a rozpoznaje nasze odręczne rysunki w czasie poniżej 20 sekund. W jaki sposób dokonuje tego tak szybko?

Zaawansowana technologia z przymrużeniem oka

„Quick, draw!” to kolejna z serii inicjatyw Google’a, skupionych wokół funkcjonowania sztucznej inteligencji. Nieustannie dołączają do nich kolejne, oferujące nieznane dotąd możliwości zautomatyzowanego rozpoznawania i analizy obiektów, zdjęć czy fonii. Skupione są w projekcie o nazwie „A.I. Experiments” i udostępniane na dedykowanej stronie internetowej.

Najnowsza odsłona jest bez wątpienia najbardziej atrakcyjną dla odbiorcy, choć i za nią kryje się poważne naukowe wyzwanie związane z zaawansowanym algorytmem. W tym wypadku chodzi o sztuczną inteligencję sieci neuronowych, wykorzystującą uczenie maszynowe do przewidywania postępu tworzenia grafiki i kojarzenia jej ze wcześniej zapisanymi wzorcami.

Autorami „Quick, draw!” są Jonas Jongejan, Henry Rowley, Takashi Kawashima, Jongmin Kim i Nick Fox-Gieg, wspierani przez Google Creative Lab oraz zespół Data Arts. Stworzony przez nich algorytm mechanicznie uczy się rozpoznawać wizualizacje kilkuset pojęć. Dokonuje tego metodą prób i błędów, opierając się na wcześniejszych rysunkach internautów.

Obraz

Szybki i przyjemny test naszej kreatywności

Od strony użytkownika wszystko jest proste, kolorowe i zachęcające do podjęcia ciekawego wyzwania. Wita nas prosta strona informująca o istocie projektu, a gdy naciśniemy przycisk rozpoczęcia zabawy, otrzymujemy do narysowania sześć różnych obiektów bądź fraz. Na każde z nich mamy jedynie 20 sekund, a zatem tworzymy szybko, prosto i jak najskuteczniej.

Po zakończeniu wyzwania mamy wgląd w podsumowanie, a w nim szczegóły na temat przebiegu. Możemy sprawdzić na jakich wcześniejszych rysunkach algorytm opierał swoje domysły, a także jakie obiekty przypominały mu nasze nieudane próby. Na tym etapie widać już, że znaczenie ma właściwie każda kreska, a także orientacja przedmiotu na „kartce”.

A.I. Experiments: Quick, Draw!

Bawić (nas) i uczyć (maszyny)

Skuteczność sztucznej inteligencji jest całkiem wysoka, a to zaledwie początki. Gra cieszy się niemałym zainteresowaniem wśród internautów, a każdy kolejny rysunek skróca czas potrzebny na odgadnięcie hasła, także w nowych „orientacjach” obrazu. Jeśli popularność „Quick, draw!” się utrzyma, algorytm powinien osiągnąć naprawdę imponującą precyzję.

Strona projektu działa bez zarzutu tak na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Bez wątpienia uprzywilejowani są posiadacze m.in. rysików, a przede wszystkim kreatywnego myślenia. Praktyka pokazuje, że niekiedy wystarczy dwiema bądź trzema kreskami zasugerować popularny schemat rysowania hasła aby „Quick, draw!” bezbłędnie je odgadł. Powodzenia!

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)