Rewolucja z Zurychu. Paliwo lotnicze z powietrza – przyszłość lotnictwa?

Produkcja paliw kojarzy się zazwyczaj z wykorzystaniem nieodnawialnych zasobów i zanieczyszczeniem środowiska. Na Politechnice Federalnej w Zurychu (ETH Zurich) powstała przełomowa technologia produkcji paliwa lotniczego, która może zmienić oblicze lotnictwa na bardziej ekologiczne.

Fragment eksperymentalnej instalacji do produkcji paliwaFragment eksperymentalnej instalacji do produkcji paliwa
Źródło zdjęć: © ETH Zurich | ALESSANDRO DELLA BELLA

Wyobraź sobie paliwo tworzone z powietrza. ETH Zurich zbudowało system, który wytwarza paliwo lotnicze z zasobów dostępnych w przyrodzie. Pierwsze testy, bazujące na małej skali, odbyły się na dachu szwajcarskiej politechniki w ubiegłym roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartwatch Huawei Watch GT 4?

Aktualnie eksperymenty przeprowadzane są na dużo większą skalę. W Hiszpanii powstała instalacja złożona z 169 paneli słonecznych, każdy o przekątnej 3 metry. Panele te odbijają promienie słoneczne w kierunku reaktora usytuowanego na 15-metrowej wieży w centrum obiektu. Reaktor uzyskuje około 50 kW energii cieplnej ze Słońca.

Paliwo z powietrza i wody

Ta energia służy do wytwarzania gazu syntezowego z CO2 oraz wody pochodzących z atmosfery. Proces GTL (gas to liquid) pozwala przekształcić go na ciekłe paliwo. Choć jego spalanie emituje CO2, to bilans emisji jest zerowy, ponieważ emitowany dwutlenek węgla jest odzyskiwany przez cały proces.

Doświadczalna instalacja zbudowana w Hiszpanii
Doświadczalna instalacja zbudowana w Hiszpanii © ETH Zurich

Ta technologia zwiastuje rozwiązanie nie tylko w lotnictwie, ale także w produkcji energii. Niestety, obecnie pozostaje na etapie eksperymentów i nie jest jeszcze gotowa do masowego wdrożenia na rynku.

Mówi się jednak o dużym potencjale, ponieważ paliwo można produkować z surowców łatwiej dostępnych niż tradycyjne paliwa kopalne.

Przyszłość lotnictwa

Ograniczeniem jest obecnie wydajność. Cykl pracy instalacji trwa 50-60 minut, co umożliwia przeprowadzenie 8-9 cykli dziennie przy sprzyjającym nasłonecznieniu.

W ciągu 9 dni pracy udało się wyprodukować nieco ponad 5 ton paliwa, co odpowiada jedynie zapotrzebowaniu na około godzinę lotu dużych samolotów, jak Boeing 787 Dreamliner czy C-17 Globemaster.

Mimo wszystko linie lotnicze patrzą na tę technologię z nadzieją. Swiss International Air Lines oraz Lufthansa Group współpracują z firmą Synhelion, która odpowiedzialna będzie za komercjalizację tej innowacyjnej technologii.

Wybrane dla Ciebie

Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Rewolucja w budownictwie: samonaprawiające się budynki z grzybów
Rewolucja w budownictwie: samonaprawiające się budynki z grzybów