Rewolucja z Zurychu. Paliwo lotnicze z powietrza – przyszłość lotnictwa?

Produkcja paliw kojarzy się zazwyczaj z wykorzystaniem nieodnawialnych zasobów i zanieczyszczeniem środowiska. Na Politechnice Federalnej w Zurychu (ETH Zurich) powstała przełomowa technologia produkcji paliwa lotniczego, która może zmienić oblicze lotnictwa na bardziej ekologiczne.

Fragment eksperymentalnej instalacji do produkcji paliwaFragment eksperymentalnej instalacji do produkcji paliwa
Źródło zdjęć: © ETH Zurich | ALESSANDRO DELLA BELLA

Wyobraź sobie paliwo tworzone z powietrza. ETH Zurich zbudowało system, który wytwarza paliwo lotnicze z zasobów dostępnych w przyrodzie. Pierwsze testy, bazujące na małej skali, odbyły się na dachu szwajcarskiej politechniki w ubiegłym roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartwatch Huawei Watch GT 4?

Aktualnie eksperymenty przeprowadzane są na dużo większą skalę. W Hiszpanii powstała instalacja złożona z 169 paneli słonecznych, każdy o przekątnej 3 metry. Panele te odbijają promienie słoneczne w kierunku reaktora usytuowanego na 15-metrowej wieży w centrum obiektu. Reaktor uzyskuje około 50 kW energii cieplnej ze Słońca.

Paliwo z powietrza i wody

Ta energia służy do wytwarzania gazu syntezowego z CO2 oraz wody pochodzących z atmosfery. Proces GTL (gas to liquid) pozwala przekształcić go na ciekłe paliwo. Choć jego spalanie emituje CO2, to bilans emisji jest zerowy, ponieważ emitowany dwutlenek węgla jest odzyskiwany przez cały proces.

Doświadczalna instalacja zbudowana w Hiszpanii
Doświadczalna instalacja zbudowana w Hiszpanii © ETH Zurich

Ta technologia zwiastuje rozwiązanie nie tylko w lotnictwie, ale także w produkcji energii. Niestety, obecnie pozostaje na etapie eksperymentów i nie jest jeszcze gotowa do masowego wdrożenia na rynku.

Mówi się jednak o dużym potencjale, ponieważ paliwo można produkować z surowców łatwiej dostępnych niż tradycyjne paliwa kopalne.

Przyszłość lotnictwa

Ograniczeniem jest obecnie wydajność. Cykl pracy instalacji trwa 50-60 minut, co umożliwia przeprowadzenie 8-9 cykli dziennie przy sprzyjającym nasłonecznieniu.

W ciągu 9 dni pracy udało się wyprodukować nieco ponad 5 ton paliwa, co odpowiada jedynie zapotrzebowaniu na około godzinę lotu dużych samolotów, jak Boeing 787 Dreamliner czy C-17 Globemaster.

Mimo wszystko linie lotnicze patrzą na tę technologię z nadzieją. Swiss International Air Lines oraz Lufthansa Group współpracują z firmą Synhelion, która odpowiedzialna będzie za komercjalizację tej innowacyjnej technologii.

Wybrane dla Ciebie
Sprawdź paszport. Ten symbol zmienia wszystko
Sprawdź paszport. Ten symbol zmienia wszystko
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Najbardziej jadowita ryba świata. Jak działa jad szkaradnicy?
Najbardziej jadowita ryba świata. Jak działa jad szkaradnicy?
Syberyjskie tatuaże. Na mumii sprzed 2 tysięcy lat
Syberyjskie tatuaże. Na mumii sprzed 2 tysięcy lat
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację
Efekt zmian klimatycznych. Mikroorganizmy budzą się po latach
Efekt zmian klimatycznych. Mikroorganizmy budzą się po latach
To był największy wybuch w historii. Car-bomba wywołała globalny niepokój
To był największy wybuch w historii. Car-bomba wywołała globalny niepokój
Zmiany w Messengerze. Przygotuj się
Zmiany w Messengerze. Przygotuj się