Hawkei – jadowity twardziel z Australii [wideo]
Od końca 2011 r. wiadomo, że armia Australii wybrała Thales Hawkei jako swój przyszły lekkopancerzony, minodporny pojazd 4x4. Hawkei to zupełnie nowa jakość w porównaniu z Land Roverami, które zastąpi. Niedawno Thales ujawnił prace nad nową wersją Hawkei, czyli SOV.
18.03.2012 | aktual.: 10.03.2022 15:59
Od końca 2011 r. wiadomo, że armia Australii wybrała Thales Hawkei jako swój przyszły lekkopancerzony, minodporny pojazd 4x4. Hawkei to zupełnie nowa jakość w porównaniu z Land Roverami, które zastąpi. Niedawno Thales ujawnił prace nad nową wersją Hawkei, czyli SOV.
Australia wyprawiła się na Irak bez minodopornych pojazdów. Doświadczenia z Iraku i Afganistanu szybko skłoniły Australijczyków do szukania następcy dla Land Roverów. Zwycięzcą przetargu, przypominającego program JLTV z USA, został bez zaskoczenia pojazd Hawkei.
Hawkei
Hawkei to efekt przemysłowej współpracy. Na czele Hawkei Industry Team stała francuska korporacja Thales Group (konkretnie jej lokalny oddział – Thales Australia), izraelska firma Plasan (de facto spółdzielnia, własność kibucu Sasa) odpowiadała za opancerzenie, amerykański Boeing za wsparcie logistyczne (ang. integrated logistics suport, ILS), międzynarodowa PAC Group opracowała plan wdrożenia Hawkei do produkcji.
Zdjęcie opancerzonego przedziału załogi tuż przed jedną z 10 prób odporności na wybuchy. Ta część pojazdu, wykonana jako pancerna kapsuła, wytrzymuje ostrzał co najmniej amunicją kal. 7,62 mm x 51 z 30 m. Pancerz jest modułowy (tzw. B-kit), kompozytowy konstrukcji firmy Plasan. Odporność na miny (w przedziale ok. 6-8 kg trotylu) zapewnia dno z deflektorem w kształcie litery V, podłoga kabiny odizolowana od podwozia oraz fotele załogi pochłaniające energię fali uderzeniowej.
Napęd zapewnia 6-cylindrowy, turbodiesel Steyr M16 SCI (poj. 3,2 l) o mocy 268 KM przy 4000 obrotów/min. Skrzynia biegów ZF 6HP280 jest automatyczna z 6 biegami do przodu, 1 do tyłu. Zasięg drogowy podstawowego wariantu nazwanego Command wynosi 600 km. Prędkość maksymalna to 130 km/godz.
W pełni niezależne zawieszenie AxleTech 3000 zapewnia odpowiednią mobilność w terenie. Masa własna Hawkei Command to 7 t, a całkowita 10,2 t. Pojazd można transportować na zewnętrznym zaczepie śmigłowca CH-47F Chinook.
Thales Hawkei ute/utility (logistics support version)
Powstała też logistyczna wersja Hawkei Utility o ładowności 2,5 t.
Kym Bergmann editor APDR reviews the Thales Hawkei
Prace B+R pochłonęły 30 mln dol., budowa prototypu zajęła 18 miesięcy. W ramach testów prototypy przejechały 40 tys. km. Zespół inżynierski liczył 43 osoby. Oferowana jest też wersja Border Patrol (dla straży granicznej), która od Command różni się wyposażeniem zadaniowym.
Kolejna proponowana wersja to Hawkei SOV (Special Operations Vehicle), pojazd dla sił specjalnych do działań rajdowych na tyłach wroga. W Australii korzystać z niego będzie SASR (Special Air Service Regiment). W SOV drzwi (pełne lub ½) są w opcji. Komandosi rezygnują z pancerza na rzecz większego pola obserwacji/ostrzału (SOV seryjnie ma 3 gniazda dla karabinów/granatników maszynowych) i łatwości wsiadania. Do tego wyrzutnie granatów dymnych (4x3). Odporność dna kadłuba na miny nie różni SOV od innych wersji Hawkei. SOV to rynkowy konkurent Ocelot Weapons Wariant.
Wariant SOV zastąpi obecnie używane przez SASR terenowe Land Rovery Perentie (odmiana LR Defender 110) w konfiguracji 4x4 (RSV) i 6x6 (LRPV). Na zdjęciu patrol SASR w Iraku w 2003 r. Na pierwszym planie LRPV, w tle RSV. Ich największą wadą w działaniach okupacyjnych był brak osłony przeciwminowej. Najechanie na minę ppanc. lub nawet mały ładunek IED kończyło się zniszczeniem pojazdu i śmiercią załogi.
Sprzęt wojskowy często pożycza nazwy ze świata zwierząt, zwłaszcza drapieżnych. Tak jest i tym razem. Hawkei pochodzi od Acanthophis hawkei, łacińskiej nazwy australijskiego, śmiertelnie jadowitego węża z rodzaju zdradnic.
Źródło: Thales