Wszystkie projekty Elona Muska. Skąd wzięła się sława geniusza i wizjonera?

Wizjoner, geniusz, miliarder, pierwowzór Tony'ego Starka... Medialny obraz Elona Muska jest nam zapewne dobrze znany. Czym ten 44-latek z południowoafrykańskiej Pretorii sobie na niego zapracował?

Elon Musk
Elon Musk
Źródło zdjęć: © Fot. Twitter
Łukasz Michalik

15.07.2015 | aktual.: 10.03.2022 10:11

Blastar

Kariera Elona Muska w branży nowych technologii zaczęła się znacznie wcześniej, niż mogłoby się wydawać. Mieszkając jeszcze w Republice Południowej Afryki, korzystając z komputera Commodore VIC-20 jako dziecko nauczył się programowania. Dzięki temu napisał w BASIC-u grę Blastar – prostą zręcznościówkę, przypominającą nieco Space Invaders.

Blastar
Blastar

W przeciwieństwie do milionów dzieci, stawiających pierwsze kroki w programowaniu, 12-letni Elon nie tylko napisał grę, ale stworzył dzieło na tyle dobre, że znalazł się na nie kupiec – Blastar został kupiony przez magazyn „PC and Office Technology” za 500 dolarów (webową wersję tej gry można znaleźć na tej stronie).

Wykształcenie

W 1989 roku 18-letni Elon uciekł przed poborem, zmieniając obywatelstwo na kanadyjskie. W Kanadzie skończył szkołę i w 1992 roku przeprowadził się do Stanów Zjednoczonych.

Elon Musk jako student University of Pennsylvania, 1992 rok
Elon Musk jako student University of Pennsylvania, 1992 rok

Wbrew popularnej legendzie wcale nie jest kolejnym geniuszem, który rzucił studia dla realizacji marzeń – na amerykańskich uczelniach zdobył tytuły Bachelor of Science z fizyki i Bachelor of Arts z ekonomii, czyli odpowiednik polskiego licencjatu.

Rzucił dopiero kolejne studia – doktorat na uniwersytecie Stanforda. Wytrzymał tam tylko dwa dni, wybierając zamiast kariery naukowej swój pierwszy poważny biznes.

Zip2

Był nim założony wspólnie z bratem startup Zip2. Był rok 1995, a produktem startupu była internetowa baza danych i przewodnik, opracowany z myślą o wydawcach amerykańskich gazet.

Zip2
Zip2

Zip2 szybko zdobył klientów, a wśród nich takie tytuły, jak „New York Times” i „Chicago Tribune”. Z czasem znalazł się kupiec – w 1999 roku Compaq zdecydował się kupić Zip2, płacąc za niego ponad 300 mln dolarów. 22 miliony trafiły do Elona Muska, który z takim kapitałem mógł myśleć o kolejnym biznesie.

X.com/PayPal

Okazał się nim system płatności online o nazwie X.com. Jego zaletą była niebywała prostota – do szybkich przelewów nie było konieczne konto w banku i znajomość szczegółowych danych.

Elon Musk i Peter Thiel
Elon Musk i Peter Thiel

Wystarczyły dwa miesiące, by X.com zyskał 100 tys. klientów, a Elon Musk mógł myśleć o pierwszym przejęciu – wykupił swojego konkurenta o nazwie Confinity, założonego m.in. przez Petera Thiela. Po połączeniu sił zmieniono nazwę nowej usługi na PayPal. Firmę w 2002 roku kupił gigant internetowego handlu – eBay, płacąc za nią 1,5 mld dolarów.

SpaceX

Kolejna udana transakcja skierowała Elona Muska w stronę eksploracji Kosmosu – w 2002 roku powstała firma Space Exploration Technologies, czyli SpaceX. Jej cel był prosty: obniżyć 100-krotnie koszt misji kosmicznych.

Obraz

Wystarczyły zaledwie 4 lata, by zaczynająca od zera firma mogła świętować swój pierwszy sukces za sprawą udanego startu rakiety Falcon 1. Zaledwie dwa lata później firma SpaceX zdobyła kontrakt na misje zaopatrzeniowe na międzynarodową stację kosmiczną, a w 2009 roku jako pierwsza prywatna firma umieściła ładunek na orbicie.

Poza bieżącą działalnością SpaceX ma również ambitny, dalekosiężny cel – załogową misję na Marsa.

Tesla Motors

Wraz z sukcesami w eksploracji Kosmosu przyszedł czas n rozszerzenie działalności. W 2008 roku Elon Musk wraz z grupą wspólników założył firmę Tesla Motors. Warto pamiętać, że w tamtym czasie pojazdy elektryczne kojarzyły się przede wszystkim z jeździdełkami o symbolicznych osiągach i niewielkim zasięgu.

Tesla Roadster
Tesla Roadster

Pierwszy pojazd Tesla Motors – Tesla Roadster – przełamywał ten stereotyp. Był to sportowy samochód, który do 100 km/h rozpędzał się w czasie 4 sekund, oferował prędkość maksymalną 210 km/h i na w pełni naładowanych akumulatorach mógł przejechać nawet 350 kilometrów. W następnych latach na rynek trafił również sedan Model S, a w planach jest debiut elektrycznego crossovera Model X.

Poza elektrycznymi samochodami w ofercie Tesla Motors pojawił się również akumulator Powerwall, służące do długotrwałego zasilania całych domów.

SolarCity

Z tą PowerWallem łączy się kolejna inicjatywa o nazwie SolarCity. Jest to założona w 2006 roku przez kuzynów Elona Muska firma, zajmująca się produkcją ogniw fotowoltaicznych. Wśród jej zadań jest m.in. dostarczanie instalacji, zdolnych zasilić stacje ładowania akumulatorów dla samochodów elektrycznych, a wśród klientów znalazły się m.in. takie korporacje, jak Intel, Walmart czy amerykańska armia.

Obraz

SolarCity jest też planowanym odbiorcą dla akumulatorów Powerwall, dzięki którym zaoferuje odbiorcom kompletne rozwiązanie, pozwalające na wytwarzanie i magazynowanie energii.

Hyperloop

Kolejnym, spektakularnym przedsięwzięciem Elona Muska jest system transportowy Hyperloop, którego założenia ogłoszono w 2013 roku. Pod względem funkcjonalnym ma to być odpowiednik superszybkich kolei. Zamiast pociągów i torów Hyperloop zaoferuje tunele z obniżonym ciśnieniem, gdzie – dzięki radykalnie obniżonym oporom powietrza – będą poruszały się automatycznie kierowane kapsuły z pasażerami oraz, w przyszłości, ładunkami.

Hyperloop
Hyperloop

Prędkość podróży ma sięgać 1200 kilometrów na godzinę, a Hyperloop ma być konkurencyjny dla podróży lotniczych. Testy na 5-milowym odcinku w Quay Valley mają ruszyć do końca 2016 roku, a pierwsza linia Hyperloop połączy Los Angeles i San Francisco, skracając czas podróży pomiędzy tymi miastami do 35 minut.

W artykule wykorzystałem informacje z serwisów Business Insider, Wired, Los Angeles Times, Wikipedia, Bloomberg i Time.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
energetykanewspremium
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.