Electrolux The CUBE vs. Katedra w Mediolanie [wideo]

Wczoraj zakończyło się rezydowanie jednej z restauracji Electrolux The CUBE w Mediolanie. Od połowy grudnia The CUBE oferował gościom połączenie doznań kulinarnych i estetycznych. Te drugie w postaci panoramy Mediolanu wraz z jego architekturą.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Adam Maciejewski

27.04.2012 | aktual.: 10.03.2022 14:44

Wczoraj zakończyło się rezydowanie jednej z restauracji Electrolux The CUBE w Mediolanie. Od połowy grudnia The CUBE oferował gościom połączenie doznań kulinarnych i estetycznych. Te drugie w postaci panoramy Mediolanu wraz z jego architekturą.

Fot. Andrea Martiradonna/ArchDaily
Fot. Andrea Martiradonna/ArchDaily

To już trzeci wpis poświęcony Electrolux The CUBE. Dlatego polecam poprzednie, zdradzające detale techniczne The CUBE i okoliczności powstania, oraz wizytę w restauracji Electrolux w Brukseli. Dziś skupię się na głównym celu, jaki przyświecał pomysłodawcom The CUBE z firmy Electrolux, czyli promowaniu pereł europejskiej architektury.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Mediolański Electrolux The CUBE ustawiono możliwie najbliżej najcenniejszej katedry w mieście. Nie ma sensu porównywać estetyki obu budynków. Różni ich nie tylko skala i zorientowanie przestrzenne, ale także kilkaset lat europejskiej tradycji architektonicznej.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Katedra w Mediolanie (wł. Il Duomo di Milano), której pełna nazwa to Katedra Narodzin św. Marii w Mediolanie (wł. Duomo St. Maria Nascente di Milano), jest największą włoską katedrą, zarazem 4. największą na świecie.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Budowa katedry rozpoczęła się w 1386 r. Wówczas powstawała w stylu czysto gotyckim, w apogeum dominacji gotyku (w odmianie lombardzkiej, z wpływami gotyku reńskiego) w architekturze włoskiej i do dziś zachowała typową dla architektury gotyckiej ostrość i strzelistość bryły. Pierwszym architektem był Simone de Orsènigo.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Katedra w Mediolanie powstała z różowego oraz białego marmuru z kamieniołomów Candoglii. Do dziś można podziwiać oryginalny, jasny kolor elewacji.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Katedra w Mediolanie była wielokrotnie przebudowywana. Kolejne zmiany koncepcji nakładały się na bardzo długi czas realizacji oraz zmieniające się kanony estetyczne kolejnych epok w sztuce i tym samym architekturze.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Fasada katedry zawiera formalne wyznaczniki barokowe, neogotyckie i neoklasycystyczne, które odcisnęły swoje piętno na ostatecznym, eklektycznym obliczu katedry. To efekt kolejnych etapów przebudowy katedry. Dość powiedzieć, że oficjalny rok ukończenia katedry to 1965.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Katedra w Mediolanie mierzy 157 m długości i 92 szerokości. Sklepienie kopuły sięga 65,5 m. W najwyższym punkcie katedra ma wysokość 106,5 m. Jest nim barokowa figura Madonny (w Mediolanie zwana La Madonnina) zrobiona z brązu i pokryta złotem.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Plac przed katedrą (wł. Piazza del Duomo), w swej reprezentacyjnej formie powstał dopiero w latach 1865-1873. I - jak łatwo zgadnąć - też był przebudowany.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Powyższe i poniższe zdjęcia z okresu bożonarodzeniowego pokazują XIX-wieczne Palazzo Carminati (z prawej) i północny Palazzo dei Portici (z lewej). Pomnik Wiktora Emanuela II jest niestety zasłonięty dla celów konserwatorskich.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Na lewo od Palazzi dei Portici widać bliźniacze budynki Palazzo dell'Arengario, czyli siedzibę lokalnych władz. Włoskie arengario znaczyło w średniowieczu ratusz i w podobnym znaczeniu powróciło w faszystowskiej Italii. Właśnie z lat 30. wywodzi się projekt Palazzo dell'Arengario, ukończony dopiero w latach 50. z powodu wojny, w tym nalotów bombowców USAF.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

W tle widoczna jest bryła, budzącego estetyczne spory, modernistycznego biurowca Torre Velasca.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Restauracja Electrolux The CUBE sąsiadowała z wejściem do Galerii Wiktora Emanuela II (wł. Galleria Vittorio Emanuele II), czyli centrum handlowego postawionego w latach 1865-1977. Architektem był Giuseppe Mengoni. Galeria Wiktora Emanuela II łączy Piazza del Duomo z Piazza della Scala.

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

The Cube - Milano

The Cube by Electrolux in Milan

Fot. Electrolux
Fot. Electrolux

Źródło: ArchDaily, Electrolux

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.